پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص557

س 71 – شوهرم شانزده سال قبل مرا با چند بچه خرد سال، از خانه بيرون كرده و عيال ديگرى‌ اختيار نموده و در مدت مذكوره، رابطه زن و شوهرى‌ بكلى‌ قطع گرديده و حتى‌ نفقه فرزندان خود را نداده آيا چنين پدرى‌ نسبت به فرزندان مزبور حق شرعى‌ دارد يا خير؟ و آيا از فرزندانش كه نسبت به آنها وظيفه‌اى‌ انجام نداده ارث مى‌برد يا نه؟.

ج – از قضيه شخصيه اطلاع ندارم، بطور كلى‌ پدر بايد نفقه فرزندان محتاج خود را بدهد و با ندادن نفقه، ولايت او بر صغار اولاد خود ساقط نمى‌شود و تا صغيرهستند ولايت پدر بر آنها باقى‌ است و از فرزندان خود ارث مى‌برد.

چند سؤال و جواب در خصوص امامزادگان عظام

س 72 – آستانه‌هاى‌ سنگى‌ و اختراعى‌ كه در روستاها بنام اولاد ائمه اطهار عليهم السلام إحياء كرده‌اند، و در هيچ تاريخى‌ در كتابهاى‌ علماء بزرگ ديده نشده كه آنها صحيح باشد و ضمنا بعضى‌ از مردم روستا مى‌روند همين سنگها را زيارت مى‌كنند و آنها را مى‌بوسند آيا اين بدعت نيست؟.

ج – قبورى‌ كه در روستاها مورد إقبال و توجه مؤمنين قرار مى‌گيرد، اگر قبور مؤمنين و صلحاء و سادات و ذرارى‌ رسول اكرم صلى‌ الله عليه وآله وسلم باشد زيارت آنها مستحب است و چه بسا خداوند متعال دعاء نزد قبور آنها را مستجاب بفرمايد و اجتماع نزد آن قبور، تعظيم شعائر وإحياء سنن اسلامى‌ است و بدعت و تشريع نيست و يك يك از شعائر دينى‌ را به اسم تشريع و بدعت نبايد از بين برد، و هيچ كس سنگها را زيارت نمى‌كند، بلكه، همان امامزاده‌اى‌ را كه فكر مى‌كنند، قبرش آنجا است زيارت مى‌كنند و سنگها را از جهت علاقه به صاحب قبر مى‌بوسند و سخنان مذكور در سؤال از إفتراءات وهابيه است كه براى‌ ضربه زدن به شيعه رائج كرده‌اند و متأسفانه در افراد بى‌ اطلاع اثر گذاشته در صورتيكه خود ائمه عليهم السلام قبور اجدادشان را مى‌بوسيدند خداوند مؤمنين را از شر شيطان حفظ فرمايد.

س 73 – آيا مى‌توان امامزاده‌هائى‌ را كه داراى‌ تاريخ و مشخصات نيستند، و فقط در ميان مردم مشهور به امامزاده هستند مرمت كرد، و تكليف نذوراتى‌ كه