پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص539

دانست يا نه؟.

ج – بلى‌ كسانى‌ كه معتقد به نبوت آن دو پيغمبر بزرگ باشند و توراة و انجيل را كتاب خود بدانند اهل كتاب، محسوبند.

س 5 – انسان به چه صورت، كافر ذمى‌ مى‌شود؟.

ج – كافر ذمى‌ كفار اهل كتابند مثل يهود و نصارى‌ كه تحت شرائط مخصوصى‌ در پناه اسلام قرار مى‌گيرند تا جان و مال آنها محفوظ بماند.

بلى‌ جائز است كه به كافر غير ذمى‌ نيز به شرحى‌ كه در كتب مفصله فقهيه، مذكور است پناه داد.

س 6 – كفارى‌ كه الآن در ايران وجود دارند كافر ذمى‌، محسوب مى‌شوند يا نه؟.

ج – ذمى‌ بودن آنها موقوف بر احراز شرائطى‌ است كه در كتب فقهيه مذكور است.

س 7 – كار كردن براى‌ اهل كتاب وغير اهل كتاب از فرق مختلفه چه حكمى‌ دارد؟.

ج – در اين وقت كه آتش جنگ، بين اهل كتاب و مسلمانها برقرار است هرگونه عملى‌ كه موجب تقويت آنها باشد جائز نيست.

س 8 – معامله با كليمى‌ ها چه حكمى‌ دارد؟.

ج – اگر از معامله با آنان در حال جنگ با مسلمين، نفعى‌ عائد جند يهود شود كه موجب تقويت آنها باشد آن معامله، حرام و باطل است.

س 9 – خوردن اموال كفار، چه حربى‌ و چه ذمى‌ به هر عنوان، دزدى‌ يا بطرق ديگر جائز است يا اين كه خورنده اموال آنها مديون است؟.

ج – اتلاف اموال كافر حربى‌ جائز است و موجب ضمان نيست و اموال اهل ذمه اگر به شرائط اهل ذمه عمل كنند محترم و اتلاف آن موجب ضمان است.

س 10 – اگر مسلمان، كفر بگويد و استغفار نكند آيا كافر ذمى‌ است يا از اقسام كفار ديگر؟.

ج – كافر ذمى‌ نيست لكن اگر قبلا كافر بوده و بعد مسلمان شده و بعد از