پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص531

ج – فرستادن اطفال، در چنين محلى‌ كه موجب تقويت فرقه ضاله مضلهاست، جائز نيست و بسيار جاى‌ تأسف است كه فرهنگ كشور اسلامى‌ چنين ننگى‌ را بخود انتساب دهد نعوذ بالله من سوء الخاتمه.

به فرهنگ اطلاع دهيد اگر اقدام در رفع اين ننگ، نمود فبها والا اطلاع دهيد تا از مركز، اقدام شود 2.

س 68 – آيا جائز است به منزل اشخاصى‌ كه خمس و زكوة نمى‌دهند، رفت و با آنان معاشرت نمود يا نه؟.

ج – جهت ارشاد و هدايت آنان مجازيد كه وارد منزل آنان شويد.

س 69 – شغل اينجانب بازرسى‌ و معاينه گوشت مى‌باشد كه در كشتارگاه بايد انجام وظيفه نمايم و از نظر قانون حق دارم گوشت و جگر و ساير اعضاء دامى‌ كه مريض باشد ضبط و معدوم نمايم.

البته، چون توقيف گوشت حيوان مريض براى‌ حفظ سلامتى‌ مردم است بنظر خودم اين كار خدا پسندانه است اكنون حضرتعالى‌ حكم آنرا بيان فرمائيد.

ج – اگر واقعا يقين داريد كه گوشت و ساير اعضاء حيوان مريض، مضر و خطرناك است واگر به صاحب دام بگوئيد خودش از فروش خوددارى‌ نمى‌كند و وسيله جلوگيرى‌ از فروش آن منحصر به از بين بردن گوشت باشد، ممكن است از باب نهى‌ از منكر يا به حكم حاكم شرعى‌، آن را از بين ببريد.

س 70 – چنانچه در مورد مريضى‌ روانى‌ كه كارهاى‌ خطرناكى‌ از او صادر مى‌شود تشخيص داده شود كه تنبك و دهل و دايره زدن و رقصيدن او برايش فايده دارد و مسكن است آيا جائز خواهد بود؟.

ج – در صورت انحصار تداوى‌، منع او از اين عمل لازم نيست.