پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص528

بتدريج، او را به رعايت حدود الهى‌ مجاب سازم حال چنانچه خداى‌ نكرده حقير نتوانستم پس از ازدواج يك باره يا بتدريج، وى‌ را بدين كار، وادار سازم آيا از نظر شرع، گناهى‌ متوجه اينجانب خواهد بود؟.

ج – در فرض سؤال، كه معلوم است از معصيت و گناه ديگرى‌ نيز متأسف مى‌باشيد و قصد جلوگيرى‌ از منكر نيز داريد ازدواج با او صحيح و گناهى‌ براى‌ شما ندارد و اميد است خداوند، بشما توفيق دهد كه او را هدايت نمائيد.

س 54 – آيا مى‌شود از زكوات و صدقات واجبه و سهم مبارك به سيد فقيرى‌ كه تارك الصلاة و شارب الخمر است كمك نمود يا نه؟.

ج – امر سهم مبارك امام با مجتهد جامع الشرائط است و اما زكوة و صدقات واجبه ديگر اگر صرف در معصيت كند جائز نيست و اما اگر براى‌ مخارج ضرورى‌ او باشد و دادن اين طور صدقات، موجب ارتداعش از معصيت شود در صورت اضطرار، به او بدهند و اگر ندادن صدقات، موجب ارتداعش شود به او ندهند و بگويند كه به اين جهت است تا مرتدع شود.

س 55 – كسانيكه خمس نمى‌دهند آيا مى‌شود بزور از آنان خمس گرفت يا نه؟.

ج – اگر بشود بعنوان امر به معروف، آنان را ملزم به خمسدادن بنمايند در صورتيكه مستلزم محذورى‌ نباشد اشكال ندارد.

س 56 – در مورد كار نيكى‌ كه در نظر انسان خيلى‌ مهم است ولى‌ پدر و مادر راضى‌ نيستند و بطور كور كورانه وعدم اطلاع از نتيجه آن كار، او را نهى‌ مى‌كنند پيروى‌ از آنان لازم است يا اين كه شخص، به نظر خودش عمل كند؟.

ج – اگر آن كار نيك، مستحب باشد و پدر و مادر از آن نهى‌ كنند و مخالفت فرزند با آنها سبب ناراحتى‌ آنها شود بايد آنرا ترك كند و اگر آن عمل، واجب است و پدر و مادر از عملى‌ كه بر فرزند، واجب است نهى‌ كنند اطاعت آنها جائز نيست.

س 57 – اطفالى‌ كه رو به قبله، بول مى‌كنند بر كسان آنها واجب است كه نهى‌ كنند يا نه؟.