مجمع المسائل-ج1-ص511
س 26 – در حال حاضر مسجد تنعيم متصل به مكه بلكه داخل مكه است آيا براى كسيكه بعد از حج جهت عمره مفرده محرم مىشود چون آنجا منزل محسوب مىشود استظلال جائز است يا نه؟.
ج – در مورد سؤال احتياطا استظلال نكند.
س 27 – آيا كفاره احرام عمره و يا حج را مىتوان در وطن ذبح نموده و بفقير داد يا خير؟.
ج – اگر ايصال كفاره بفقير در حج مشكل باشد مانع ندارد كه در وطن ذبح كند و بفقير بدهد.
س 28 – مصرف كفارهايكه در احرام عمره و يا حج تعلق گرفته چيست؟.
ج – مصرف كفاره فقير غير سيد است و اگر دهنده كفاره سيد باشد جائز است كه كفاره را به سيد فقير بدهد و بنابر احتياط واجب بايد فقير مؤمن باشد.
س 29 – در مورديكه عمره تمتع فاسد مىشود مثل مورد جماع قبل از سعى، چنانچه فرصت براى اتمام و اعاده باقى باشد و با اين حال عمره فاسده را تمام نكند و اكتفاء باعاده عمره نمايد مجزى است يا خير؟.
ج – اگر چه ممكن است گفته شود كه عمل مزبور صحيح و مجزى از حجة الاسلام است لكن احتياط آنست كه حج تمتع را در سال بعد اعاده نمايد و يك عمره مفرده هم بقصد ما فى الذمه بجا آورد.
س 30 – در مورد جماع پيش از سعى در عمره تمتع يا هر مورديكه عمره،فاسد شده باشد در صورتيكه فرصت اتمام آن نباشد در مناسك مذكور است كه آن عمره فاسده را قطع كند و اعاده نمايد بفرمائيد قطع آن به چه نحو است آيا به تقصير و محرم شدن مجدد است يا با همان احرام قبلى اعمال عمره را دوباره انجام دهد؟.
ج – ظاهرا مراد از قطع رها كردن عمره فاسده و از سر گرفتن عمره است برفتن بميقات و محرم شدن از ميقات و بهتر آنست كه رجاءا محرم شود و عمره را انجام دهد و اگر سال بعد هم حج نمايد اولى واحوط است.
س 31 – از بعض علماء شنيده شده (روايت داريم موقعيكه حاج از مكه