پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص508

ننمايد يا نه؟ و در اين صورت حج او صحيح است يا نه؟.

ج – تصرف در ماليكه خمس بآن تعلق گرفته قبل از اداء خمس، جايز نيست و با اداء خمس مقداريكه مى‌خواهد خرج سفر مكه كند منع از تصرف، رفع نمى‌شود.

بلى‌ اگر تمام آن پول را بعنوان خمس بمجتهد بدهد و چهار خمس آنرا مثلا قرض نمايد تصرف در آن جايز است و با ندادن خمس متعلق بمال اگر چه معصيت نموده لكن اگر لباس احرام و نعلين در حال سعى‌ و پول قربانى‌ از غير مال متعلق خمس باشد يا اين كه آنها را بذمه خريده باشد حج او صحيح است.

س 10 – اگر در سال چهارم مجاورت خود در مكه مستطيع شود و قبل از اتيان حج واجب معرضا عن المجاوره، بوطن خود برگردد آيا حج مستقر در ذمه را تمتعا بجا آورد يا افرادا؟.

ج – حج افراد بجا آورد.

س 11 – آيا زنى‌ كه حيض شده و تا قبل از هشتم پاك نمى‌شود بجاى‌ آن كه حج افراد بجا آورد مى‌تواند براى‌ عمره تمتع نائب بگيرد وبراى‌ حج تمتع محرم شود يا نه؟ ج – در فرض سؤال اگر نمى‌تواند اعمال عمره را بجا آورد و وقوف عرفات را درك كند، لازم است حج افراد بجا آورد و اگر محرم با حرام تمتع شده عدول به افراد نمايد و بعد از حج، عمره مفرده بجا آورد.

س 12 – بيابان عرفات و مشعر و منى‌ جميعا حرم محسوب است يا اين كه عرفات، خارج از حرم است؟.

ج – حدود حرم مشخص است عرفات جزء حرم نيست و منى‌ و مشعر جزء حرم است.

س 13 – آيا انسان در عمره مفرده يا عمره تمتع يا حج تمتع مى‌تواند اعمال را با فاصله انجام دهد مثلا يك روز طواف كند و روز ديگر نماز آنرا بخواند و روز ديگر سعى‌ و روز ديگر تقصير و روز ديگر طواف نساء را بجا آورد يا نه؟.

ج – اگر چنين كند عمل صحيح است لكن در بعض صور مثل تأخير نماز از طواف معصيت كرده است.