مجمع المسائل-ج1-ص507
س 5 – زنان و پير مردان و بيماران و كسانيكه خوف از مشقت و ازدحام دارند آيا جايز است شب دوازدهم بعد از بيتوته در منى رمى جمرات را شبانه انجام داده بمكه معظمه بروند و ديگر بمنى برنگردند يا خير؟.
ج – جايز است.
س 6 – هر گاه مصدود از دخول مكه يا از طواف و غير آن از اعمال عمره مفرده جهلا بالحكم در محل صد ذبح و تقصير ننمود و بعد از مراجعت بوطن، عالم بحكم شد تكليفش نسبت بخروج از احرام چيست؟.
ج – در هر جا متذكر شد چنانچه فرستادن هدى بمكه يا منى ممكن باشد بفرستد و اگر فرستادن هدى بمكه يا منى ممكن نباشد در محل تذكر، ذبح كند و تقصير نمايد و از احرام خارج شود.
س 7 – شخصى وصيت كرده كه فلان قسمت از ملك مرا بفروشيد ودو حج جهت خودم و پدرم خريدارى كنيد و اكنون ملك مورد وصيت زائد بر قيمت دو حج است آيا مبلغ زيادى را واجب است در امور خيريه ديگر مانند نماز و روزه مصرف كنند يا به ورثه برمىگردد با اين كه تمام ملك مورد وصيت، از ثلث مالش بيشتر نيست؟.
ج – در اين صورت ممكن است بر كيفيت حج بيفزايند مثل اين كه شرطكنند بعض مستحبات انجام داده شود يا شخصى را كه عالمتر بمسائل و احكام باشد استيجار نمايند و اگر باز هم زياد آمد ملك ورثه است.
س 8 – اگر شخصى در دو سال مجاورت خود در مكه، مستطيع شود يا در وطن خود مستطيع شود بخواهد حجة الاسلام را بعد از دخول در سال چهارم مجاورت، انجام دهد آيا حج تمتع بجا آورد يا افراد؟.
ج – در فرض سؤال كه استطاعت در بين دو سال مجاورت حاصل شده واجب است حج تمتع بجا آورد لكن اگر بعد از گذشتن دو سال حج را بجا آورد اولى مراعات احتياط است.
س 9 – شخصى كه وجوهات، از قبيل خمس و زكوة و مظالم در مالش باشد مىتواند فقط مخارج مكه را تخميس كند و بمكه برود و بقيه اموالش را تخميس