پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص503

س 13 – حاج از روى‌ غفلت و يا جهل بمسئله در روز عيد، گوسفند بى‌ شاخ (كل) كشته است و بعد بمسئله توجه پيدا كرده آيا در صورت تمكن از مسافرت حج، واجب است حج را اعاده كند و يا قربانى‌ بفرستد كافى‌ است.

ج – لازم نيست مجددا حج برود فقط قربانى‌ صحيح بفرستد كافى‌ است.

س 14 – مردى‌ دو گوسفند قربانى‌ خريده كه يكى‌ را براى‌ خود و ديگرى‌ را براى‌ زنش ذبح كند آيا تعيين قربانى‌ لازم است يا نه؟.

ج – بلى‌ تعيين لازم است و بدون آن كفايت نمى‌كند.

س 15 – ذبيحه را بايد در موقع ذبح، رو بقبله كرد حال بطرف راست و يا چپ بخوابانند و يا ايستاده ذبح كنند تفاوت مى‌كند؟.

ج – ظاهرا تفاوت نمى‌كند.

س 16 – حاج پيش از قربانى‌ خودش مى‌تواند جهت ديگران، قربانى‌ كند يا نه؟.

ج – مانعى‌ ندارد.

س 17 – اگر از حاج در حال احرام عملى‌ سر زند كه موجب كفاره است حيوان كفاره را در كجا بايد ذبح يا نحر كند؟.

ج – در احرام عمره تمتع احوط آن است كه در مكه ذبح يا نحر نمايد و اگر در احرام حج است بايد در منى‌ نحر يا ذبح كند و اگر عمدا يا از روى‌ فراموشى‌ در اين دو مكان ذبح نكرد در صورت امكان بايد نايب بگيرد كه از طرف او در منى‌ يا مكه ذبح نمايد و اگر ممكن نشد در شهر خودش يا در جاى‌ ديگر رجاءا ذبح نمايد.

س 18 – در حيوان كفاره نيز رعايت شرايط حيوان قربانى‌ در منى‌ لازم است يا خير؟.

ج – احتياط مستحب رعايت آن شرايط است.

س 19 – آيا اجازه مى‌دهيد كه در حال ضرورت يك نفر به نيابت از چند نفر قربانى‌ نمايد؟.

ج – در قربانى‌ مباشرت شرط نيست و مى‌تواند وكيل انجام دهد هر چند