پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص502

ج – ترك اين واجب، در صورت امكان جايز نيست، و بعد از ذبح مخلوط شدن قربانيها بيكديگر ضرر ندارد.

س 8 – آيا مى‌توان قيمت گوشت گوسفند قربانى‌ را بهر صورت در راه مشروعى‌ مصرف نمود يا نه؟.

ج – صرف قيمت آن در مصارف ديگر، كافى‌ نيست.

س 9 – كسى‌ كه از فقيرى‌ وكالت گرفته كه ثلث قربانى‌ خود يا ديگران را براى‌ او قبول كند آيا قيمت ثلث گوسفند زنده را بايد به فقير بدهد يا قيمت ثلث گوسفند ذبح شده را؟ چنانچه قيمت ذبح شده مراد باشد در مسلخ به هيج قيمتى‌ نمى‌خرند پس اين وكالت، براى‌ موكل چه سودى‌ دارد؟.

ج – قيمت ثلث ذبح شده را بپردازد و در صورتى‌ كه هيچ گونه قيمتى‌ ندارد ضامن قيمت آن نيست و در صحت وكالت، رجوع سود مادى‌ به موكل، معتبر نيست و همين قدر كه وكالت، بواسطه بعض دواعى‌ عقلائى‌ باشد صحيح است.

س 10 – شخصى‌ اجير شده تا حج نيابتى‌ براى‌ كسى‌ انجام دهد خود اين نايب، براى‌ قربانى‌ كردن نائب مى‌گيرد اكنون آيا شخصى‌ كه قربانى‌ مى‌كند منوب عنه خود را قصد كند يا منوب عنه اول را؟.

ج – احتياط آنست كه نيت كند كه از طرف منوب عنه خودم براى‌ منوب عنه اول، قربانى‌ مى‌كنم.

س 11 – حاج در روز عيد در منى‌، قبل از آن كه قربانى‌ ذبح كند كه چيزى‌ بعهده‌اش نيست و بعد از ذبح، قيمتى‌ ندارد در اين صورت لازم است احتياطا كه با فقير، سهميه او را حساب و مصالحه نمايد يا خير؟.

ج – با فرض اين كه قيمت ندارد و فقير مؤمنى‌ نباشد كه آنرا اگر باو صدقه بدهند قبول كند رعايت اين احتياط، واجب نيست.

س 12 – راجع به قربانى‌ وذبح آن در شب يازدهم نظر مباركتانرا مرقوم فرمائيد.

ج – ذبح در شب يازدهم بنابر احوط، جايز نيست و اگر در روز عيد ذبح نكرد روز يازدهم ذبح نمايد.