پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص500

قربانى‌

1 – كسانى‌ كه حج استحبابى‌ بجا مى‌آورند مثل اكثر حمله دارها و راهنمايان كه حج واجب خود را در سفر اول انجام داده‌اند و نيابتى‌ هم ندارند در صورتيكه نيت حج تمتع كرده باشند آيا قربانى‌ در منى‌ براى‌ آنها لازم است يا اين كه چون حج آنان استحبابى‌ است ترك قربانى‌ اشكال ندارد؟.

ج – در حج تمتع، قربانى‌ لازم است و فرقى‌ بين واجب و مستحب آن نيست.

س 2 – هر گاه ذبح يا نحر در روز عيد، ممكن نباشد آيا جايز است تأخير رمى‌ و حلق از روز عيد تا مناسك منى‌ بترتيب انجام بگيرد يا نه؟.

ج – در فرض سؤال، رمى‌ را در وقت خود انجام دهد و مى‌تواند حلق را در روز عيد انجام دهد و قربانى‌ را تأخير بيندازد.

س 3 – شخصى‌ در منى‌ گوسفندى‌ خريدارى‌ كرده و صاحب گوسفند گفته سال او تمام است و قربانى‌ كرده فعلا شك مى‌كند كه آيا سالش تمام بوده يا نه؟ آيا در صورتيكه سال او تمام نبوده ضررى‌ بحجة الاسلام او وارد مى‌آيد يا نه؟.

ج – در اين موارد قول ذى‌ اليد با احتمال صدق، معتبر است و چنانچه معلوم شود كه قربانى‌ واجد شرط نبوده موجب بطلان حج نيست و اگر بخواهد احتياط كند كسى‌ را وكيل كند كه از طرف او در روز عيد آينده قربانى‌ كند.

س 4 – شخص حاج كه بايد قربانى‌ كند آيا بايد گوشت قربانى‌ را بين