پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص492

تقصير عالما يا جاهلا از احرام بيرون بيايد و لباس عادى‌ بپوشد تكليفش چيست؟.

ج – بايد حلق يا تقصير را بجا آورد و يك گوسفند، قربانى‌ كند براى‌ پوشيدن لباس دوخته قبل از احلال، اگر عالما عامدا اينكار را كرده و اما نسيانا يا جهلا كفاره ندارد.

س 13 – اگر شخص محرم به احرام حج يا عمره، محرم ديگرى‌ را تقصير نمايد شخص تقصير شده از احرام خارج مى‌شود يا نه؟ و در صورت خارج شدن از احرام، بر او و بر تقصير كننده كفاره لازم مى‌شود يا نه؟.

ج – اگر جاهل بحكم باشند تقصير، صحيح است و از احرام خارج مى‌شود و بر تقصير كننده نيز كفاره لازم نيست.

س 14 – آيا در عمره تمتع پس از انجام تقصير سر تراشيدن جايز است يا نه؟.

ج – جايز نيست و اگر بتراشد بنابر احوط يك گوسفند كفاره دارد.

س 15 – چند نفر باتفاق بمكه مشرف شدند جهت انجام اعمال عمره مفرده، و تقصير را بعد از طواف نساء نموده‌اند چه صورت دارد؟.

ج – در صورتيكه نسيانا يا جهلا طواف نساء را بر تقصير مقدم داشته‌اند اشكال ندارد.

س 16 – شخصى‌ در عمره مفرده تقصير را فراموش كرده يا جهلا تقصير ننموده بعد از طواف نساء و نماز آن يادش آمده يا متوجه شد كه تقصير نكرده حكمش چيست؟.

ج – تقصير نمايد و باحتياط لازم، طواف نساء و نماز آن را اعاده كند.

س 17 – كسيكه قبلا براى‌ خود بحج مشرف شده و فعلا بعنوان نيابت مى‌رود يا اين كه قبلا نايب بوده و فعلا براى‌ خود مشرف مى‌شود آيا واجب است حلق نمايد يا مخير است بين حلق و تقصير؟.

ج – در هر دو صورت مخير است بين حلق و تقصير.

س 18 – شخص محرم، سلمانى‌ است هنوز حلق يا تقصير نكرده سر ديگرى‌ را مى‌تراشد بايد كفاره بدهد يا نه؟.