پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص487

است حكم ناخن گرفتن.

س 4 – شخصى‌ در سعى‌ بين صفا و مروه كه تكليفش هفت مرتبه است اگر جهلا چهارده مرتبه سعى‌ نمايد تكليفش چيست؟.

ج – در فرض سؤال كه بواسطه جهل بمسئله زيادتر سعى‌ نموده سعى‌ او صحيح است و اعاده واجب نيست و همچنين است حكم در صورت نسيان.

س 5 – يكى‌ از آقايان مراجع در مناسك خود مسأله 348 فرموده اگر يك شوط به سعى‌، اضافه كرد مستحب است شش شوط ديگر اضافه كند تا سعى‌ دومى‌ شود، بفرمائيد كمقصود ايشان چيست؟ با اين كه سعى‌ مستحب نداريم.

ج – در خصوص مورد، روايتى‌ هست كه بعضى‌ از علماء رضوان الله تعالى‌ عليهم اجمعين به آن عمل نموده‌اند وبعضى‌ به جهت ضعف سندش بر طبق آن، فتوى‌ نداده‌اند ولكن عمل به آن، مطابق احتياط است.

س 6 – كسى‌ كه مى‌دانسته در سعى‌ بايد از صفا شروع و بمروه ختم كند ولى‌ جاى‌ آنها را نمى‌دانسته و از كسى‌ پرسيده و او مروه را بجاى‌ صفا باو نشان داده و بنا بگفته او از مروه شروع بسعى‌ كرد پس از اين كه هفت مرتبه سعى‌ انجام داد ملتفت اشتباه شد و يك مرتبه ديگر سعى‌ نمود آيا سعى‌ او صحيح است يا خير؟.

ج – اقوى‌ صحت آنست هر چند احوط اعاده سعى‌ است.

س 7 – اگر جهلا سعى‌ را بر طواف زيارت مقدم داشت چه حكمى‌ دارد؟.

ج – احتياط واجب آنست كه سعى‌ را اعاده نمايد.

س 8 – روى‌ صفا و مروه طاقى‌ زده شده محاذى‌ زير، آيا سعى‌ را در طبقه فوقانى‌ صحيح مى‌دانيد يا خير؟.

ج – در صورتيكه فوقانى‌ بلند تر از كوه صفا و مروه نباشد كه سعى‌ بين دوكوه صدق بكند مانعى‌ ندارد.

س 9 – چرخهائى‌ كه در مسعى‌ رفت و آمد مى‌كنند محل معينى‌ دارد كه احيانا مشكوك است كه بابتداء و يا بانتهاء مسعى‌ مى‌رسد يا نه؟ تكليف چيست؟.

ج – بايد سعى‌ كامل انجام شود هر چند با پرداخت اجرت بيشتر باشد.