پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص481

آورد.

س 53 – اگر كسى‌ در آخر يكى‌ از شوطهاى‌ طواف شك كند بين شوط هفتم و شوط پنجم و يا ظن بهفت شوط پيدا كند و در هر دو صورت بنا را بر اقل گذاشته و بقيه را رجاءا بجا آورده وبعد از اتمام بدون نماز طواف يك دور لغوا دور زده تا نزديك حجر الاسود و بعد تمام اشواطى‌ كه بجا آورده بخيال اين كه شايد آنها درست نشده همه آنها را لغو حساب كرده و مجددا هفت شوط ديگر بقصد وجوب، طواف كرده است آيا طواف او صحيح است يا نه؟.

ج – صحت آن بعيد نيست.

س 54 – اگر كسى‌ در عمره تمتع بعد از انجام اعمال عمره محل شده و لباس خود را پوشيد بعد يقين كرد باين كه طواف او ويا سعى‌ او باطل بوده در صورتيكه وقت براى‌ تجديد عمره تمتع، باقى‌ است مراجعت به ميقاتگاه براى‌ او واجب است يا نه؟ ج – در فرض سؤال اگر مى‌داند كه سعى‌ او باطل بوده سعى‌ خود را با لباس احرام اعاده نمايد و اگر يقين ببطلان طواف دارد طوافش را به جا آورد و احتياطا سعيش را اعاده نمايد و در هر دو صورت احتياج برفتن ميقات نيست و در صورتيكه از روى‌ جهل، مخيط پوشيده كفاره بر او واجب نيست.

س 55 – معذورين، كه وقوف اضطرارى‌ مشعر الحرام را شب درك نموده و بمنى‌ مى‌روند ورمى‌ جمره مى‌كنند و وكالت براى‌ قربانى‌ مى‌دهند و تقصير مى‌نمايند آيا جائز است در همان شب، طواف زيارت و طواف نساء را بجا آورند يا نه؟.

ج – با عذر مانعى‌ ندارد كه شب طواف زيارت و سعى‌ بين صفا و مروه و طواف نساء را انجام دهند.

س 56 – طواف نساء و نماز آن كه اگر در عمره مفرده و در حج بجا آوردهنشود زن حلال نمى‌شود، بر زنها نيز لازم است يا نه؟.

ج – بلى‌ بر زن نيز لازم است و تا آنرا بجا نياورد مرد بر او حلال نمى‌شود بلكه اگر طفل را هم محرم نمودند طواف نساء او هم لازم است و تا طواف نساء او