پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص480

بجا آورده اقوى‌ صحت عمره و حج تمتع است و اگر بخواهد احتياط كند سال بعد عمره تمتع و حج را اعاده كند و نقصان طوافى‌ كه قطع كرده بجا آورد و بعد از حج، يك عمره مفرده بجا آورد و يك شتر هم قربانى‌ كند.

س 50 – محرم بعمره تمتع در شوط چهارم در صورتيكه از نصف گذشت فرضا نماز جماعت برادران اهل تسنن شروع شد و طواف را رها كرد و از مطاف خارج گرديد و به اتمام نرساند بلكه طواف را از سر گرفت و اعمال عمره تمتع رابجا آورد عمره تمتع صحيح است يا نه؟.

ج – اقوى‌ صحت عمره و حج تمتع است و نقصان طواف قطع شده را واجب است بجا آورد و اگر بجا نياورده و بوطن آمده سال ديگر برود و بجا آورد و اگر زحمت است نائب بگيرد كه او انجام دهد.

س 51 – جوان شيعه‌اى‌ در يك خانواده از برادران اهل تسنن كار مى‌كرده و تاكنون ازدواج نكرده و چون وقت حج مى‌رسد با آن جماعت به زيارت خانه خدا مى‌رود و اعمال حج را مطابق دستورات آنها انجام داده، ولى‌ طواف نساء را بجا نياورده و بعد از مراجعت از سفر ازدواج كرده و صاحب اولاد شده در اين صورت حج او چه صورت دارد و ازدواج او صحيح است يا نه؟.

ج – در فرض مسأله چنانچه اركان حج را مطابق فتواى‌ شيعه انجام داده حج او صحيح است و واجبات غير ركنى‌ را نيز اگر مطابق فتواى‌ شيعه انجام نشده در صورت تمكن خودش والا نائبش انجام دهد لكن تا طواف نساء بجا نياورد زن بر او حرام است و اگر خودش نمى‌تواند بجا آورد يك نفر شيعه را وكيل كند كه نيابتا از طرف او طواف نساء بجا آورد و بعد از انجام طواف، عقد را تجديد كند و اولاد آنها در حكم حلال زاده است.

س 52 – طواف عمره تمتع را از داخل حجر اسماعيل انجام داد و تقصير كرد و از احرام خارج شد و در وقت طواف حج متوجه شده اكنون تكليف او چيست؟.

ج – حج او مبدل به حج افراد مى‌شود و بايد بعد از اكمال حج، عمره مفرده بجا آورد ولى‌ مجزى‌ از حجة الاسلام نيست و بايد سال بعد حج تمتع را بجا