پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص477

دارم آيا مى‌توانم با اين حال، عمل حج انجام دهم؟.

ج – اگر توانستيد، طواف و نماز آنرا با وضوء انجام دهيد و اگر فقط طواف را مى‌توانيد با وضوء انجام دهيد جايز است بعد از تمام شدن طواف وضو را تجديد كنيد و نماز آنرا بخوانيد و اگر تمام طواف را نيز نمى‌توانيد با يك وضوء بجا آوريد چهار شوط آنرا بجا آوريد و بعد تجديد وضوء نموده سه شوط ديگر آنرا انجام دهيد و نماز طواف را بخوانيد و اگر بتوانيد طواف را بيكى‌ از طرق مرقومه انجام دهيد طواف صحيح است و بقيه اعمال حج، مشروط به طهارت نيست.

س 41 – در اين سالها كه جمعيت زياد است و طواف در بين خانه كعبه و مقام حضرت ابراهيم عليه السلام مشقت دارد بلكه در بعض اوقات ممكن نيست و يا خطر جانى‌ دارد آيا طواف از پشت مقام صحيح است يا نه؟ و همچنين نماز طواف كه بايد پشت مقام خوانده شود در مثل اين زمان ممكن نيست اگر دورتر از مقام خوانده شود صحيح است يا نه؟.

ج – در صورت اضطرار، طواف، از پشت مقام كافى‌ است و نماز طواف را هر جا ممكن باشد با صدق خلف مقام بجا آورند.

س 42 – اگر كسى‌ در حج تمتع از جهت نسيان حكم، اول طواف نساء را بجا آورد و بعد طواف زيارت را سپس متذكر شود يا اين كه قبل از انجام طواف زيارت ملتفت گردد و يا از جهت نسيان موضوع يعنى‌ بخيال اين كه طواف زيارت را انجام داده فقط طواف نساء را بجا آورد چه تكليفى‌ دارد، و نيز اگر جهلا طواف نساء را قبل از طواف زيارت بجا آورد حكمش چيست؟.

ج – لازم است طواف نساء بعد از طواف زيارت واقع شود بنابر اين در تمام صور مذكوره بايد طواف نساء را دو مرتبه بجا آورد.

س 43 – در صورتيكه زنها بتوانند با خوردن قرص، عادت زنانه را عقب بيندازند تا بتوانند عمره را تمام نموده و محرم به حج شوند و مجبور نشوند احرام عمره را بدل به احرام حج نمايند آيا خوردن قرص وعقب انداختن عادت لازم است يا نه؟.

ج – تأخير انداختن عادت، لازم نيست.