پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص476

س 38 – زنى‌ هستم كه چند سال قبل بمكه مشرف شدم موقعى‌ كه در مدينه بودم در روز ششم عادت زنانگى‌، خود را پاك ديدم وعادت من هميشه بين هفت تا ده بوده است غسل كردم و عازم مكه شدم و در مكه مشاهده نمودم كه پاك هستم، پس از طواف لكه خونى‌ ديدم غسل نموده بعرفات رفتم و در آنجامحتلم شدم و غسل كردم عصر همان روز مجددا در عرفات لكه خون ديدم و مجددا غسل كردم لكن نمى‌دانم غسل ما في الذمه كردم يا نه؟ بفرمائيد حج من چه صورت دارد؟.

ج – در فرض مسأله كه در ايام عادت خودتان بين هفت تا ده لكه خون ديده‌ايد حج شما مبدل به حج افراد شده و چنانچه طواف زيارت و طواف نساء را با طهارت انجام داده باشيد حج شما صحيح است و آنچه فعلا بر شما واجب است يك عمره مفرده است، اگر متمكن شويد خود بجا آوريد والا نايب بگيريد تا براى‌ شما بجا آورد و احتياط استحبابى‌ آن است كه مجددا حج تمتع را علاوه بر عمره مفرده بجا آوريد.

س 39 – زنى‌ از جهت جهل بمسئله، طواف نساء و نماز بجا نياورده و به بلد خود آمده و شوهرش با او مقاربت كرده بعدا ملتفت شد كه چون طواف نساء و نماز آنرا انجام نداده جائز نبوده چنين عملى‌ را انجام دهد، بفرمائيد اولا كه نسبت بحج تكليفش چيست؟ و ثانيا حليت و حرمت زن و شوهرى‌ ايشان چگونه است؟ و ثالثا فرق بين جهل بمسئله و نسيان آن هست يا نه؟ و رابعا اگر تنها نماز طواف را نخواند چه صورت دارد؟.

در فرض سؤال، حج او صحيح است و چون جاهل به مسأله بوده جماع، موجب كفاره نيست ولى‌ بعد از علم اگر مقاربت نمايد كفاره لازم است و براى‌ حليت، لازم است با تمكن، خود او و با عدم امكان، نائب او طواف نساء و نماز طواف را بجا آورد و در اين حكم فرقى‌ بين جاهل و ناسى‌ نيست و اگر فقط نماز طواف را نخوانده بعد از علم يا التفات جايز است در هر جا باشد نماز را بخواند.

س 40 – شخصى‌ هستم كه در هر پنج دقيقه الى‌ ده دقيقه احتياج به آب