پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص475

نجس بوده تطهير نكرده و با همان جامه احرامى‌، عمره مفرده بجا آورده و نيز خيال مى‌كرده كه طواف نساء در عمره مفرده لازم نيست بعد از مراجعت فهميد كه عمره مفرده طواف نساء دارد ويقين ندارد كه با مطوف طواف نساء را انجام داده يا نه؟ اكنون وظيفه او را بيان فرمائيد.

ج – در فرض مذكور اگر مى‌تواند واجب است خودش بمكه برود طواف عمره را با لباس احرام پاك انجام بدهد و نماز طواف و سعى‌ و تقصير و طواف نساء و نماز آنرا بجا آورد و اگر نمى‌تواند نائب بگيرد و ممكن است بنويسد بيكى‌ از شيعيان مورد اعتماد آنجا كه از ميقات، محرم شود و به نيابت او اين اعمال را بجا آورد و تا اين اعمال را انجام ندهد و طواف نساء را بجا نياورد با زن نزديكى‌ نكند.

س 36 – زن و شوهرى‌ بمكه رفتند و مناسك حج را بجا آوردند لكن چون زن شوهرش را نمى‌خواست طواف نساء و نماز آنرا بجا نياورد و شوهر هم اين طواف و نماز را ترك كرده و به وطن خود برگشته‌اند اكنون وظيفه آن زن از نظر محرميت و بودنش در خانه شوهر چيست؟.

ج – بر هر دو واجب است بمكه برگردند طواف نساء و نماز آنرا بجا آورند و اگر رفتن بمكه مشقت دارد نايب بگيرند كه طواف نساء و نماز آن را بجا آورد و تا وقتيكه طواف نساء و نماز آنرا بجا نياورده‌اند هرگونه استمتاع زن و مرد از يكديگر حرام است ولكن عقد باطل نيست و زن بر مرد محرم است و در اين مورد كه زن بقصد فرار از تمكين، طواف نساء بجا نياورده استحقاق نفقه و سكنى‌ محل اشكال است و احتياط در ترك مطالبه است هر چند بر زوج نيز احتياط در صورت مطالبه، بذل نفقه است.

س 37 – اگر كسى‌ در حج تمتع بتصور اين كه فقط طواف نساء، واجب است طواف زيارت را ترك نموده وتنها طواف نساء ونماز آنرا انجام داده تكليفش چيست؟ ج – در فرض سؤال كه طواف حج از جهت جهل بمسئله ترك شده حج باطل است و بايد در سال بعد بجا آورد و نظر به اين كه محتمل است از احرام بيرون نيامده باشد احتياطا از نزديكى‌ با زن قبل از انجام اعمال عمره مفرده دورى‌ كند.