پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص474

مى‌كنم و همينطور در سعى‌.

س 31 – كسيكه مشغول طواف يا سعى‌ است بدون عذر آنرا رها مى‌كند و بكنار مى‌رود و چهار ركعت نماز مى‌خواند و بر مى‌گردد آيا اين مقدار فاصله موالات عرفيه را بهم مى‌زند و بايد طواف و سعى‌ را از سر بگيرد يا بايد بقيه طواف و يا سعى‌ را بجا آورد؟.

ج – بلى‌ موالات بهم مى‌خورد و رها كردن طواف و سعى‌ بدون عذر جائز نيست.

س 32 – شخصى‌ جهلا در عمره تمتع، طواف را قبل از حجر الاسود شروع نموده و در همان مكان شروع، ختم كرده تكليف اين شخص چيست؟.

ج – در فرض سؤال كسيكه جهلا يك شوط از طواف عمره را ناقص نموده اگر قبل از فوت موالات حكم را بفهمد واجب است شوط ناقص را تكميل كند و عمره او صحيح است و اگر بعد از فوت موالات بفهمد احتياطا اول شوط ناقص را تكميل نمايد و نماز طواف را بخواند و دو مرتبه طواف و نماز آنرا اعاده نمايد و همچنين سعى‌ را و اگر وقتى‌ بفهمد كه از جهت ضيق وقت نمى‌تواند عمره تمتع را تمام كندوظيفه او مبدل بحج افراد مى‌شود، بنابر اين در مورد سؤال كه طواف عمره را جهلا ناقص كرده بعد از اعمال حج احتياطا عمره مفرده بجا آورد و سال بعد ثانيا عمره و حج تمتع را بجا آورد.

س 33 – در موارديكه تقديم طواف بر وقوفين در حج تمتع جايز است، آيا قبل از احرام براى‌ حج تمتع مى‌توان انجام داد يا بعد از احرام واقع شود؟.

ج – تقديم طواف و سعى‌ حج تمتع، بدون احرام، جايز نيست.

س 34 – كسيكه غسل مس ميت بر ذمه دارد مى‌تواند طواف و نماز آنرا انجام دهد يا نه؟.

ج – احوط آنست كه غسل كند و وضو نيز بگيرد و بعد طواف ونماز آنرا بجا آورد.

س 35 – زيد بعد از اتمام اعمال حج بدستور مطوف با جمعى‌ از حجاج و خود مطوف عمره مفرده بجا آورده و چون عمل مستحبى‌ بوده لباس احرامى‌ كه