پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص470

ضمن اعمال حج، غسل مستحبى‌ نموده، هست يا نه؟ و بنابر لزوم قضاء نسك مشروط به طهارت، معتبر است كه در طول ذيحجه باشد يا نه ووظيفه او نسبت به مباشرت با زنان چيست؟.

ج – بنظر حقير كه بنابر احتياط، غسل مستحبى‌ كفايت از غسل واجب نمى‌كند چنانچه قبل از شروع به اعمال، غسل مستحبى‌ بجا آورده در اين مسأله رجوع كند بكسانى‌ كه غسل مستحبى‌ را كافى‌ از غسل واجب مى‌دانند و در اين صورت حج صحيح و چيزى‌ بر او نيست و اگر غسل مستحبى‌ بجا نياورده نيز حج صحيح است ولى‌ واجب است طواف عمره تمتع و طواف حج را با نماز آنها قضا كند هر چند بعد از ماه ذيحجه باشد و احتياطا سعى‌ را بعد از هر يك از اين دو طواف بجا آورد و اگر نمى‌تواند نايب بگيرد و بايد از مباشرت با زن اجتناب كند و چون شرط نيست كه طواف نساء در ماه ذيحجه بجا آورده شود مى‌تواند خودش برود و بجا آورد و مى‌تواند هم نايب بگيرد هر چند در غير ذيحجه باشد.

س 15 – شخصى‌ سهوا غسل مس ميت را نكرده بعد از تمام اعمال حج و در وطن بيادش آمده كه غسل مس ميت را انجام نداده، آيا تكليف اين شخص، حج مجدد است يا نه؟.

ج – اگر بعد از مس ميت و قبل از حج، غسل جنابت بجا آورده باشد حج او صحيح است و اگر بجا نياورده باشد نظر به اين كه اينجانب، اجزاء اغسال مستحبه را از غسل واجب، مشكل مى‌دانم اگر براى‌ احرام، غسل كرده باشد يا غسل مستحبى‌ ديگرى‌ نموده باشد به هر يك از مراجع تقليد كه غسل مستحبى‌ را از سائر اغسال، مجزى‌ مى‌دانند رجوع و بنا را بر صحت حج بگذارد.

س 16 – شخصى‌ بين الاحرامين جنب گرديده و فراموش كرده كه غسل كند و همه اعمال حج را با حالت جنابت انجام داده اكنون با توجه به اين كه جز طواف و نماز آن، بقيه اعمال حج مشروط به طهارت نيست و اين كه ترك طواف در صورتى‌ مبطل است كه از روى‌ عمد و جهل باشد نه صورت نسيان و ضمنا مى‌فرمايند غير متمكن از طهورين، در حكم غير متمكن از طواف است آيا نمى‌شود ناسى‌ شرط را در حكم ناسى‌ اصل دانست و همان طورى‌ كه نسيان اصل