پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص469

اين كه طواف را در داخل حجر انجام مى‌دهند و يا سعى‌ را قبل از طواف انجام داده و تقصير هم مى‌كنند آيا اين عمل صدمه‌اى‌ به احرام آنها وارد مى‌آورد يا هنوز با حرام خود باقى‌ هستند و بايد عمل طواف و نماز و سعى‌ و همچنين تقصير را بطور صحيح انجام دهند و اشتباه اول ضررى‌ ندارد حكم آنرا مرقوم فرمائيد.

ج – طواف از داخل حجر، باطل است و اگر ثانيا اعمال مزبوره را با ترتيب لازم و صحيح انجام دهند كافى‌ است و اشتباه اول، مضر به احرام نيست.

س 11 – اگر حاج وسط طواف، داخل حجر اسماعيل شد و در همان وقت و يا بعد از طواف و سعى‌ و تقصير فهميد تكليف او چيست؟.

ج – اگر چهار شوط را تمام كرده هر وقت فهميد، ناقص را تمام كند و نماز طواف را بجا آورد و اگر سعى‌ كرده سعى‌ را اعاده كند و اگر قبل از سه شوط و نيم بوده شوطهاى‌ گذشته باطل است و بايد طواف را از سر بگيرد و بعد از نماز طواف، سعى‌ را بجا آورد و اگر از سه شوط و نيم گذشته و بچهار نرسيده آنرا تمام كند با دو ركعت نماز، و بعد يك هفت شوط طواف و نماز و سعى‌ را بجا آورد.

س 12 – حاج از طرف كسى‌ در مكه نائب است در بين طواف عمره تمتع، انگشت پاى‌ او مجروح و خونى‌ شده متوجه نمى‌شود بعد از طواف عمره و پيش نماز طواف، متوجه مى‌شود و خيال مى‌كند خون كمتر از درهم و معفو استو با اين حال نماز طواف را مى‌خواند در اين صورت طواف او چه صورت دارد؟.

ج – در فرض مذكور كه بعد از طواف، فهميده كه پاى‌ او نجس شده طوافش صحيح است و صحت نماز طواف بعيد نيست.

س 13 – شخص حاج كه نمى‌تواند در حال طواف از ادرار خود جلوگيرى‌ كند آيا بايد طواف را خودش انجام دهد يا نايب بگيرد؟.

ج – حكم طواف مسلوس حكم نماز است و مبطون، نايب بگيرد و احتياط اين است كه خودش بجا آورد و نايب هم بگيرد.

س 14 – شخصى‌ غسل جنابت را فراموش كرده و با همان حال، اعمال مكه را بجا آورده و بعدا متذكر شده اكنون تكليف او چيست و فرقى‌ بين كسيكه در