پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص466

طواف

1 – شخصى‌ در عمره تمتع، حجر اسماعيل را داخل در طواف ننموده و نماز طواف عمره تمتع و سعى‌ بين صفا و مروه را بجا آورده و تقصير كرده و لباسمخيط نيز پوشيده پس از التفات، مجددا لباس احرام پوشيده و اعمال را بوجه صحيح دوباره بجا آورده آيا حج او صحيح است يا نه؟.

ج – در فرض سؤال عمره او صحيح است و در صورت جهل به مسأله چنانچه ظاهر سؤال است كفاره هم ندارد و همينطور اگر از جهت نسيان باشد.

س 2 – شخصى‌ در مكه در عمره تمتع پس از هفت شوط طواف، قبل از بجا آوردن نماز طواف، سعى‌ نموده و تقصير هم كرده و شخص ديگر طواف را يك شوط ناقص نموده معذلك نماز خوانده و پس از سعى‌ تقصير كرده و لباسهاى‌ عادى‌ خود را پوشيده اكنون وظيفه آنها چيست مخصوصا شخص دوم هنوز محرم است و مى‌تواند عمل را اعاده كند يا نه؟ و همچنين جهت تقصير و پوشيدن لباس مخيط بايد كفاره بدهد يا نه؟.

ج – در فرض اول نماز طواف را هر وقت يادش آمد بجا آورد و اگر از مكه معظمه خارج شد و يادش آمد هر جا باشد بجا آورد هر چند در وطن باشد كفايت مى‌كند و در فرض دوم اگر در مكه يادش آمد و يك شوط را به جا آورد اشكال ندارد و اگر بعد از برگشتن در وطن يادش آمده كسى‌ را نائب كند از طرف او يك شوط را بجا آورد و در هر دو صورت شخص مذكور محرم نيست و محل شده وچون جهلا تقصير نموده و مخيط پوشيده كفاره ندارد.