پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص463

س 30 – بعضى‌ حجاج را در نه كيلومترى‌ مسجد الحرام و دوازده كيلومترى‌ عرفات منزل مى‌دهند، تكليف اقامه و نماز آنها از نظر قصر و اتمام و احرام حج تمتع كه بايد از مكه باشد چيست؟.

ج – دائر مدار صدق عرفى‌ است، در صورتيكه بر مجموع محلات عنوان مكه صدق كند، قصد اقامه در تمام نقاط زمين مكه صحيح است و احرام حج تمتع از آن نقاط كافى‌ است، بلى‌ اگر منزل حجاج، خارج از حد مكه باشد مثل منى‌ يا حديبيه و حده وبحره كه به آنها محلات مكه نمى‌گويند وشخص حاج بخواهد هم در مكه باشد وهم در ملحقات مكه كه صدق محلات مكه نكند، قصد اقامه، در دو محل محقق نمى‌شود و احرام حج هم از آنجاها كافى‌ نيست.

س 31 – شهر مكه توسعه پيدا كرده ولى‌ محله‌ها بهم متصل است مثلتهران قديم و نارمك و ساير محله‌ها، آيا احرام براى‌ حج تمتع از محله‌هاى‌ مذكوره صحيح است يا نه؟.

ج – در صورتيكه جزء مكه شمرده شود صحيح است.

س 32 – اگر لباس احرام كوتاهتر از حد شرعى‌ باشد آيا احرام با آن محقق مى‌شود يا نه؟.

ج – در صورت جهل، احرام محقق مى‌شود و در صورت عمد نيز تحقق آن بعيد نيست هر چند در ترك شرائط لباس احرام معصيت كرده است.

س 33 – هل يجوز ازالة الزوائد الجلدية التي تخرج فوق الظفر أو في الشفة عادة، في حال الإحرام أم لا؟.

ج – لا مانع من ازالة الزوائد المذكورة في حال الإحرام إلا أن توجب الإدماء فإن الإدماء حرام و موجب للكفارة كما إنه لا مانع من إزالتها في غير حال الإحرام أيضا إذا كان أوان إنفصالها.

س 34 – هل يجوز للمحرم أن يدخن السيجارة الفرنجية ذات رائحة أم لا؟.

ج – لا يجوز التدخين به مع صدق الطيب عليه.

س 35 – اگر جامه احرام را با پول خمس يا زكوة نداده خريده باشند احرام در آن صحيح است يا خير؟.