پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص460

س 15 – اگر محرم، زير لباس احرام شالى‌ بگردن بيندازد و شال گردن را از زير بغل تا زير ناف چندين دور بپيچد اين عمل از جهت شبيه بودن بلباس دوخته موجب فديه مى‌شود يا نه؟.

ج – بستن شال بگردن و سينه بنحوى‌ كه ذكر شده جايز نيست ولكن انداختن پارچه غير دوخته روى‌ شانه نظير حوله مانعى‌ ندارد و چنانچه بنحو مرقوم در سؤال، شال بگردن و سينه ببندد احتياط لازم، دادن كفاره است.

س 16 – زنها در حال احرام مى‌توانند جوراب بپوشند يا بايستى‌ روى‌ پاى‌ آنها مثل مردان باز باشد؟.

ج – اقوى‌ جواز پوشيدن جوراب است براى‌ زن.

س 17 – پوشيده شدن روى‌ پا در حال احرام در موقع نشستن، يا آمدن جامه احرام روى‌ پا در حال سير يا در منزل، چه صورت دارد؟.

ج – اشكال ندارد.

س 18 – كسانيكه جهت ذبح قربانى‌، بمذبح مى‌روند و قهرا لباس احرام و بدنشان آلوده بخون مى‌شود و غالبا تطهير برايشان ميسور نيست تا بمكه برگردند آيا گناهى‌ بر آنان هست يا نه؟.

ج – رفتن بمذبح براى‌ قربانى‌ نمودن، حرام نيست ولكن اگر لباس يا بدن محرم نجس شود احوط تطهير آنست با امكان، اگر چه مستلزم رفتن بمكه باشد.

س 19 – در منزل، سر روى‌ بالش نرم گذاشتن كه باعث پوشيدن مقدارى‌ از سر مى‌شود چه صورت دارد؟.

ج – سر روى‌ بالش گذاردن مانعى‌ ندارد.

س 20 – اينجانب عازم حج بيت الله هستم و پايم مصنوعى‌ است با اين خصوصيات: 1 – بايد پاى‌ مصنوعى‌ بسته باشد تا بتوانم راه بروم و آنهم دوخته است 2 – بخاطر بستن پا بايد زير شلوارى‌ و زير پيراهن بپوشم و آنها نيز دوخته است 3 – براى‌ اين كه بهتر بتوانم راه بروم بايد كفش معمولى‌ بپوشم و از دم پائى‌ نمى‌توانم استفاده نمايم 4 – بر اثر پاى‌ مصنوعى‌ بايد جوراب پا كنم بنابر اين نظر مباركتانرامرقوم و مرا راهنمائى‌ فرمائيد كه محل حاجت است.