پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص454

تلبيه

1 – حاج در حج تمتع قبل از وقوف به عرفات فهميد كه تلبيه او چه در عمره تمتع و چه در حج، صحيح نبوده اكنون وظيفه او چيست؟.

ج – در فرض سؤال كه از جهت نسيان يا جهل بوده اگر قبل از اعمال عمره، متوجه شود چنانچه ممكن است بميقات برگردد و با تلبيه صحيح محرم شود و اگر ممكن نيست هر مقدار مى‌تواند بطرف ميقات برگردد و محرم شود و اگر آنهم ممكن نيست در همانجا كه مى‌فهمد محرم شود و عمره او صحيح است و همچنيناگر بعد از اعمال عمره بفهمد عمره او صحيح است و اگر در عرفات بفهمد و برگشتن ممكن باشد، برگردد بمكه و ثانيا محرم شود و اگر ممكن نيست هر قدر مى‌تواند بطرف مكه برگردد و محرم شود و اگر آن نيز ممكن نيست در همان محل محرم شود و حج او صحيح است.

س 2 – هر گاه كسى‌ در موقع بستن حوله احرامى‌ نيت عمره تمتع نمود و حوله را بست بعد دعاى‌ مستحبى‌ خواند آنگاه متوجه شد كه لبيك نگفته بى‌ درنگ لبيك گفت چه صورت دارد؟.

ج – مانعى‌ ندارد احرام صحيح است.

س 3 – شخصى‌ خيال كرده كه تلبيه، مختص بعمره است براى‌ احرام حج، تلبيه نگفته و بدون تلبيه محرم شده و به عرفات رفته و اعمال را تا آخر انجام داده بعدا فهميده كه بايد در احرام حج نيز تلبيه بگويد تكليف او چيست؟.

ج – در فرض سؤال كه بعد از تمام اعمال فهميده كه تلبيه نگفته حج او