پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص452

حج را تمام كند و پس از مراجعت اگر سال اول استطاعت او بوده و استطاعتش تا سال بعد باقى‌ نباشد حج مزبور، كافى‌ است و چيزى‌ بر او نيست واگر تا سال بعد، استطاعتش باقى‌ باشد يا قبلا حج بر او مستقر شده بوده مجددا حج تمتع رابنابر احتياط لازم بجا آورد.

س 4 – اگر كسى‌ نذر احرام پيش از ميقات كرده باشد و پيش از ميقات، محرم شود و بعد از ورود بجده وسائل حركت او به مدينه فراهم شود آيا مى‌تواند محل شود و بمدينه برود و بعد از آن از ميقات محرم شده و وارد مكه شود؟.

ج – انصراف از نيت احرام، سبب بيرون آمدن از احرام نمى‌شود و با آن كه احرام بسته تجديد احرام، بنحو جزم، مشروع نمى‌باشد بلى‌ رجاءا بخواهد در مسجد شجره تجديد نيت كند مانعى‌ ندارد.

س 5 – كسيكه در ميقات براى‌ عمره تمتع و يا در مكه براى‌ حج، محرم شد اگر بى‌ اختيار او را از ميقات يا از مكه بيرون ببرند و برگردانند چه صورت دارد؟.

ج – فعلا مانعى‌ بنظر نمى‌رسد لكن در عمره تمتع، احتياط آنست كه در مراجعت و مرور به ميقات يا محاذى‌ آن، نيت و تلبيه را تكرار كند.

س 6 – آيا احرام در هر جاى‌ مسجد فعلى‌ شجره جائز است يا خير؟.

ج – احرام در تمام نقاط مسجد بلكه در مقدارى‌ از اطراف وجوانب آن جائز است.