پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص450

ج – كسيكه حج واجب خود را بجا نياورده جائز نيست در ايام حج، عمره مفرده بجا آورد و همچنين كسى‌ كه نائب حج بلدى‌ است، جائز نيست عمره مفرده را قبل از اعمال حج بجا آورد و در صورتى‌ كه قبل از حج بجا آورد عمره مفرده او باطل است و لكن حج صحيح است و از ذمه او يا منوب عنه ساقط مى‌شود.

بلى‌ اگر نائب حج بلدى‌ بوده استحقاق اجرت ندارد.

س 43 – كسيكه براى‌ حج تمتع استحبابى‌ بمكه رفته و عمره تمتع را انجام داده و از روى‌ جهل بمسئله براى‌ حج تمتع ميقاتى‌ در مكه اجير شده و بميقات رفته وبراى‌ عمره تمتع محرم شده و بمكه آمده و اعمال عمره را انجام داده سپس مسأله را فهميده، معلوم است كه حج ميقاتى‌ صحيح نيست، بفرمائيد نسبت به اعمال خود چه وظيفه‌اى‌ دارد؟.

ج – احرام او براى‌ عمره حج ميقاتى‌ درست نبوده و بايد بقيه اعمال خود را بجا آورد يعنى‌ در مكه براى‌ حج محرم شود و بعرفات رود و مناسك را انجام دهد و حج تمتعش صحيح است.

س 44 – عمره وحج بنيابت حضرت حجة بن الحسن عليهما السلام صحيح است يا خير؟ ج – جواز آن بعيد نيست.