مجمع المسائل-ج1-ص448
س 35 – شخصى در زمان حياتش اهل نماز و روزه بوده و حج هم بجا آورده با اين حال، وصيت كرده كه براى او حج استيجار نمايند فعلا فوت كرده و ورثه نمىدانند حجيكه وصيت نموده براى اين است كه حجة الاسلام خود را باطل دانسته يا حج احتمالى و احتياط است تكليف چيست؟.
ج – ظاهر آنست كه حج احتياطى است مگر قرينه باشد كه مستحبى و يا واجبى است و در هر صورت بايد بر طبق وصيت، عمل شود.
س 36 – شخصى فوت نموده، حج و قضاء نماز و روزه به ذمه دارد و وصيت كرده كه از ثلث مالش حج و قضاء نماز و روزه استيجار شود در صورت عدم وفاء ثلث آيا همه در عرض هم هستند و يا مخارج حج را از اصل مال و اجرت نماز و روزه را از ثلث بردارند؟.
ج – در صورت عدم وفاء ثلث، حج ميقاتى از اصل برداشته مىشود و اجرت نماز و روزه و تفاوت بين بلدى و ميقاتى از ثلث داده مىشود و در صورت عدم وفاء ثلث به نماز و روزه وتفاوت بين بلدى و ميقاتى، نماز و روزه، مقدم بر تفاوت بين بلدى و ميقاتى است و ورثه كبار در صورت رضايت، از مال خود حج بلدى استيجار نمايند و با عدم رضايت و عدم كفايت ثلث، زائد بر ميقاتى واجب نيست.
س 37 – اگر كسى وصيت به حج كند و تعيين بلدى و يا ميقاتى بودن آن را نكند تكليف چيست؟.
ج – ظاهر وصيت، حج بلدى است.
س 38 – كسيكه استطاعت حج را داشته و پيش از آن كه بمكه برود از دنيا رفته آيا مىشود از ميقات نائب براى او بگيرند يا بايد از بلد نائب گرفت و آيا فرقى در وصيت كردن و نكردن متوفى و كم بودن و زياد بودن مال او براى گرفتن نائب هست يا نه؟.
ج – اگر وصيت نكرده استيجار حج ميقاتى، كافى است و اگر وصيت كرده و مقيد بميقاتى نبوده حج بلدى استيجار نمايند مگر آن كه مازاد بر استيجار ميقاتى بيش از ثلث باشد كه در اين صورت محتاج به امضا ورثه است و اگر ورثه