پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص447

بپوشاند يا زير سايه قرار بگيرد و نمى‌تواند در آفتاب باشد در اين صورت چنين شخصى‌ مى‌تواند از ديگرى‌ نيابت كند يا نه؟.

ج – در فرض سؤال كه نايب، معذور در انجام بعض محرمات احرام است نيابت و استيجار او مانع ندارد و كفاره آن بر عهده خود نايب است.

س 32 – شخصى‌ براى‌ انجام حجة الاسلام اجير شده و تا سوريه رفته و موفق بانجام عمل نشده و به كشور خود مراجعت كرده آيا مى‌تواند بابت مخارجى‌ كه در اين سفر نموده وجهى‌ از منوب عنه مطالبه كند يا نه؟.

ج – بر حسب ظاهر حال كه اجرت را مقابل رفتن و برگشتن و عمل حج قرار مى‌دهند اجير از اجرة المسمى‌ بأندازه‌اى‌ كه از راه پيموده، مستحق است هر چند عمل براى‌ منوب عنه فايده نداشته باشد.

س 33 – كسيكه قرائت نماز او و همچنين اعراب تلبيه او صحيح نيستمى‌تواند بنيابت ديگرى‌ حج بجا آورد يا نه؟.

و بر فرض عدم جواز، مى‌تواند اجير شود ولكن شرط كند براى‌ نماز و تلبيه كسى‌ را اجير نمايد، يا اين كه تحت نظر معلم، تلبيه بگويد يا نه؟.

ج – در فرض سؤال اگر با تلقين معلم، بتواند صحيح بخواند نيابت او جائز است و در غير اين صورت محل اشكال است.

س 34 – زنى‌ از دنيا رفته و بشوهرش وصيت كرده كه براى‌ او حج، استيجار نمايند ولى‌ قيد بلدى‌ و يا ميقاتى‌ نكرده و شوهرش قبول وصيت او نموده لكن مسامحه كرده و جهت همسرش حج استيجار ننموده و اموال هم از بين رفته و شوهر آن زن كه وصى‌ او بوده فوت كرده است و قبل از فوت بيك نفر وصيت نموده كه حج همسرم در گردن من مانده اداء كنيد و آن شوهر متوفى‌ داراى‌ صغار است اگر خواسته باشند حج بلدى‌ آن زن را از مال او بردارند صغار بزحمت مى‌افتند آيا اجازه مى‌فرمائيد كه حج ميقاتى‌ جهت آن زن بدهند يا نه؟.

ج – در فرض مسأله كه وصيت بحج شده چون منصرف ببلدى‌ است واجب است بر وصى‌ حج بلدى‌ استيجار نمايد و اگر مال را تلف كرده ضامن حج بلدى‌ است و فعلا بايد از مالش حج بلدى‌ استيجار شود هر چند صغير داشته باشد.