مجمع المسائل-ج1-ص446
ج – مانعى ندارد.
س 27 – شخصى وصيت حج بلدى نموده ولكن تعيين بلد را نكرده و منصرف بشهرى بخصوص نيست و قرينه هم بر تعيين بلدى نيست مثلا اگر وطن اين شخص خراسان بوده و مدتى در آنجا زندگانى كرده بعد در تهران ساكن شده و بعد هم آمده كاشان مريض شده و وصيت بحج بلدى كرده و بعد بقم آمده جهت زيارت وفوت كرده در اين صورت از كداميك از شهرهاى ياد شده بايد براى او حج، استيجار نمود؟.
ج – ظاهرا مراد از بلدى كه موصى وصيت مىنمايد بلدى است كه محل سكونت فعلى او است بناءا على هذا اگر از توطن در خراسان، اعراض نموده بايد از تهران استيجار نمود والا صاحب دو وطن است و از هر كدام استيجار شود كافى است.
س 28 – آيا ولى در حاليكه محرم است قبل از انجام اعمال خود مىتواند نيابتا از طرف طفل، اعمال او را انجام دهد يا نه؟.
ج – لازم است اول طواف ونماز آن وسعى خود را بجا آورد واحتياطا قبل از تقصير، نيابتا اعمال طفل را بجا آورد.
س 29 – شخصى بحد تكليف رسيده و مستطيع شده ولى بعد از استطاعتمبتلى بجنون و مدت جنونش طولانى شده و معالجه هم فايده نمىكند و استطاعت او هم باقى است آيا ولى شرعى او كه از جانب حاكم شرع، معين شده مىتواند كسى را به نيابت او بحج بفرستد يا نه؟.
ج – احوط، ترك استنابه است در حال جنون.
بلى اگر بهمين حال از دنيا برود بعد از موت او واجب است از تركه او برايش حج، استيجار نمايند.
س 30 – آيا جايز است شخص، حج مستحبى يا عمره مفرده مستحبى از چند نفر بجا آورد يعنى قصد نيابت از چند نفر بنمايد يا نه؟.
ج – در صورت تبرع مانع ندارد وليكن در استيجارى، تابع قرارداد با مستأجرين است.
س 31 – اگر كسى در موقع عمل حج و عمره ناچار است سر خود را