پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص436

ج – در صورتيكه ارزش آن عين مسلوب المنفعه وافى‌ بمخارج حج بوده و مى‌توانسته آنرا بفروشد استطاعت ماليه داشته و بايد براى‌ او حج استيجار شود.

س 36 – كارمندى‌ بازنشسته‌ام و در منزل استيجارى‌ سكونت دارم مدتهااست كه با نهايت صرفه جوئى‌، امرار معاش نموده‌ام و تا بحال مبلغ هشتاد هزار تومان پس انداز كرده‌ام كه خانه‌اى‌ تهيه كنم با توجه به مسأله 2045 رساله آنجناب (1) و با گواهى‌ بر اين كه هر فردى‌، داشتن خانه محقر ملكى‌ را از هر حيث بر استيجارى‌ ترجيح مى‌دهد استدعا دارم كه در اطراف كلمه (رفع احتياج) توضيح بيشترى‌ داده و بفرمائيد كه آيا حج واجب به من تعلق گرفته يا نه؟ و ضمنا چند سال پيش شخصى‌ از بستگان كه حج واجب خود را انجام داده بود و مى‌ خواست براى‌ ماموريتى‌ به مكه برود و از هر جهت مورد اعتماد بود چون از وضعم بخصوص عدم سلامتى‌ من مسبوق بود از من خواست به او وكالت دهم تا اعمال حج را برايم انجام دهد من هم شفاها به او وكالت دادم و او قبول نمود ووجه قربانى‌ را به او پرداختم واو بعدا هزينه‌هاى‌ ديگر را با نهايت ميل به من بخشيد حال اگر حج بر من واجب بوده آيا به نظر حضرت آية الله حج مذكور به اين نحو كافى‌ است يا نه؟.

ج – چنانچه از جهت نداشتن منزل ملكى‌، در حرج شديد واقع نمى‌شويد حج واجب است و اگر موقعى‌ كه جهت حج نيابتى‌، وكالت داده‌ايد استطاعت بدنى‌ جهت رفتن به مكه و انجام اعمال حج نداشته‌ايد و فعلا هم نداريد و مأيوس از پيدا شدن قدرت بدنى‌ بوده و هستيد همان حج نيابتى‌ كافى‌ است.

س 37 – كسيكه فعلا استطاعت مكه رفتن را دارد ولى‌ مقدارى‌ زكوة از چندى‌ قبل بدهكار است كه اگر آنرا بپردازد قدرت رفتن ندارد در اين صورت جايز است به مكه برود و بعدا زكوة را تدريجا بدهد يا نه؟ و در صورت عدم جواز

1 – كسيكه بدون خانه ملكى‌ رفع احتياجش نمى‌شود وقتى‌ حج بر او واجب است كه پول خانه را داشته باشد.

توضيح السائل حضرت آية الله العظمى‌ گلبايگانى‌ صفحه 378على‌ كريمى‌ جه