پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص433

شده و بعد از مراجعت هم قرضهاى‌ او اداء شده و اخلالى‌ هم در امر معاشش پيدا نشده در اين صورت حج مذكور كفايت از حجة الاسلام مى‌كند يا نه؟.

ج – اگر فعلا هم شك در استطاعت خود در آن سال دارد آن حج، مجزى‌ از حجة الاسلام نيست.

س 27 – شخصى‌ موقع حركت حجاج، مستطيع شده اما به هيچ عنوانى‌ نمى‌تواند برود و براى‌ سال آينده از استطاعت افتاده نظر مبارك را در باره چنين شخصى‌ بيان فرمائيد.

ج – در مفروض سؤال شخص مذكور، مستطيع نيست.

س 28 – شخصى‌ استطاعت مالى‌ جهت حج دارد ولى‌ فعلا وجه موجود ندارد بلكه مطالباتى‌ از اشخاص دارد كه پس از شش ماه و يا يك سال ديگر وصول مى‌شود در اين صورت واجب است قرض نمايد و بحج مشرف شود يا بگذارد سال آينده برود؟.

ج – شخصى‌ كه از مردم بقدر رفتن مكه طلب دارد ولى‌ مطالبات او را نمى‌دهند قرض كردن بر او واجب نيست لكن طلب اگر معجل باشد گرفتن آن براى‌ انجام حج، ولو بمرافعه نزد حاكم شرع يا بوسيله ديگر لازم است و اگر قرض كرد و بعد هم قادر بر اداء مى‌باشد مستطيع است و بايد بمكه برود و اداء دين، در سال بعد، جزء مؤنه سال بعد است كه از ربح همان سال بدون اخراج خمس، مى‌شود اداء كرد.

س 29 – زنى‌ مثلا مهرش بيست هزار تومان است و شوهرش هم قدرت بر اداء آن دارد آيا آن زن مستطيعه است، و مطالبه نمودن مهر – هر چند منجر به نزاع شود – واجب است يا نه؟.

ج – اگر شوهر قدرت بر اداء داشته باشد و زن بتواند از او وصول نمايد مستطيعه است و واجب است از او بگيرد و حج را بجا آورد اگر چه با اوقات تلخى‌ باشد.

س 30 – شخصى‌ مستطيع است و قصد دارد بمكه برود ولى‌ وجه نقد ندارد فقط اعتبار بانكى‌ دارد آيا مى‌تواند از بانك وام بگيرد كه بعد از اموال خود بفروشد