مجمع المسائل-ج1-ص422
س 3 – اگر شخصى هنگام تعلق زكوة فطره، پول نداشته باشد آيا لازم است بهر نحو كه شده با قرض يا فروش لوازم زندگى پول تهيه كند تا در وقتش فطريه را ادا نمايد يا تأخير آن تا گرفتن حقوق مانع ندارد؟.
ج – در صورت تمكن واجب است قرض نموده و اداء كند و بعد قرض خود را بپردازد و در صورت عدم تمكن صبر كند تا حقوق خود را دريافت نمايد.
ولى در موقع پرداخت، نيت اداء و قضاء نكند و بقصد قربت مطلقه بدهد.
ميزان در غنى كه شرط وجوب زكوة فطره است چيست؟ س 4 – آيا مقصود از غنى بودن كه شرط وجوب زكوة فطره است، آنست كه از عيد فطر گذشته تا عيد فطريكه رسيده و مىخواهد زكوة بدهد خرج خود و عيالش را داشته باشد يا اين كه ميزان عيد فطر آينده و يا سال خمس است؟.
ج – ميزان، داشتن مخارج بالفعل و يا بالقوه تا سال آينده است.
تأخير در اداء زكوة فطره با وجود مستحق س 5 – زكوة فطره را در محل دادهام ولى مبلغى از آن فعلا هست كه با كسب اجازه، در روز عيد غدير به مستحقين خواهم داد آيا اشكالى دارد؟.
ج – با وجود مستحق، نگاهداشتن آن تا عيد غدير جائز نيست.
نقل زكوة فطره به محل ديگر س 6 – آيا ساكنين تهران كه غالبا از شهرستانها هستند مىتوانند زكوة فطره را جهت خويشاوندان بشهرستان خود بفرستند يا نه؟.
ج – احتياط واجب ترك نقل زكوة فطره است مگر اين كه در محل، مستحق پيدا نشود.
س 7 – در مسأله زكوة فطره فرمودهايد (بخارج بلد نفرستند) آيا اگر فقيرى از محل ديگر بيايد دادن زكوة فطره به او مجزى است يا نه؟.
ج – حكم عدم اخراج از بلد، مختص به بعد از عزل و تعيين است چون تصرف در مال زكوى، مجوز مىخواهد لذا گفتهايم چنانچه خواست بخارج بفرستد عزل نكند و مال خود را بخارج بفرستد و بعد از وصول بخارج در آنجا بقصد زكوة فطره به مستحق بدهد و دادن زكوة فطره به فقيرى كه از خارج آمده اشكال ندارد.