پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص403

مرتبه مسلمان از او بخرد بايد خمس آنرا بدهد، حال بفرمائيد اگر شك داريم كه ذمى‌ قبلا از مسلمان خريده يا از پدر باو ارث رسيده باز خمس دارد؟ و آيا پرسش و تفحص هم لازم است يا نه؟.

ج – در فرض مسأله كه معلوم نيست ذمى‌ از مسلمان خريده يا بارث مالك شده است خمس ندارد و تفحص هم لازم نيست.

مسائل متفرقه خمس

س 395 – كسى‌ كه شغل او روضه خوانى‌ است و گاهى‌ از سهم مباركامام عليه السلام استفاده مى‌كند چنانچه در آخر سال، از مؤنه زياد بياورد و نداند از روضه خوانى‌ زياد آمده يا از سهم مبارك امام عليه السلام، آيا اين زياده، خمس دارد يا نه؟.

ج – اگر مخلوط كرده حكم شركت را دارد و بايد از آنچه باقيمانده بالنسبة از مقدار روضه خوانى‌ خمس بدهد و اگر مخلوط نكرده و نمى‌داند باقيمانده از سهم امام است يا وجه روضه خوانى‌، تخميس آن، واجب نيست.

س 396 – اگر يك نفر يا چند نفر، حمامى‌ را با پول خمس نداده بسازند آيا استفاده از چنين حمامى‌ جائز است يا نه؟.

ج – اگر اعيان مصالح آن، بذمه خريده شده باشد و يا معلوم نباشد كه بعين خمس نداده خريده شده يا بذمه، غسل در آن، صحيح است.

س 397 – اگر از در آمد كسب كه مال امانت داخل آن است خمس بدهد چه صورت دارد و آيا دين خود را اداء كرده يا نه؟.

ج – اگر عين مال غير را بعنوان خمس، داده باشد خمس، اداء نشده است.

س 398 – كسيكه از اول تكليف، تا مدتى‌ پيرو مذهب اهل تسنن بوده بعد مستبصر شده و مذهب تشيع را اختيار كرده و در زمانى‌ كه سنى‌ بوده ثروتى‌ از راه حلال بدست آورده آيا بايد خمس آن را بدهد؟.

ج – بلى‌ خمس اموال مذكوره را بايد بپردازد.

س 399 – كسى‌ ملكى‌ دارد كه بسبب آن، مستطيع شده ولى‌ فعلا آن