پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص389

اول: اين كه آيا انسان مى‌تواند سهم امام عليه السلام را به يكى‌ از صندوقهاى‌ مذكور بسپارد تا بمصارف فوق برسد با اين شرط كه خود و يا وارث او نتواند آن وجه را مسترد نمايد؟.

دوم: اين كه آيا انسان با فرض اين كه شخص واجد شرائط دريافت سهم سادات – از نظر پرداخت كننده – موجود نباشد مى‌تواند سهم سادات را بصندوق بسپارد كه هر وقت، شخص واجد شرائط دريافت – از نظر پرداخت كننده – شناخته شد آن را مسترد نموده و بمصرف، برساند؟.

ج (1 و 2) – امر سهم مبارك امام عليه السلام با مجتهد جامع الشرائط است و بايد با اجازه او مصرف شود وسهم سادات را بايد به دست سيد فقير داد و ريختن در صندوق مزبور جايز نيست.

س 364 – به سيد كبوتربازى‌ كه در پشت بامها كبوتربازى‌ مى‌كند مى‌شودخمس داد؟.

ج – در صورتى‌ كه سيد و فقير است، خمس به او بدهيد اما او را از اين عمل، منع كنيد.

س 365 – در بعضى‌ از جاها، اهالى‌ محل وجهى‌ را كه به مبلغ مى‌دهند از وجوهات حساب مى‌كنند آيا صحيح است يا خير؟.

ج – اگر قربة الى‌ الله مشغول تبليغ باشد و مردم هم وجوه شرعيه خود را قربة الى‌ الله باو بدهند و بمورد هم باشد اشكال ندارد ولى‌ اگر بعنوان حق الزحمه بدهند مشكل است و ذمه آنها همچنان مشغول است بلى‌ اگر قبلا از حاكم شرع اذن گرفته باشند عيبى‌ ندارد والله العالم.

س 366 – براى‌ سادات علوى‌ غير از سادات فاطمى‌ خمس و صدقه چه حكم دارد و ضمنا بفرمائيد آيا اولاد حضرت عباس بن على‌ (ع) هم حكم سيد دارند يا خير؟.

ج – مصرف سهم سادات ساداتى‌ هستند كه از طرف پدر از اولاد هاشم باشند واستحقاق نيز داشته باشند و صدقه سيد به سيد مى‌رسد و صدقه واجبه غير سيد بايد به غير سيد داده شود و صدقات مستحبه مانعى‌ ندارد و كسى‌ كه از طرف