مجمع المسائل-ج1-ص388
مىباشند ولى مخارجشان بعهده والدشان مىباشد مىتوان براى مخارج عروسى شان از سهم سادات داد؟ و در صورتيكه پدرشان توانائى مختصرى داشته باشد، چه صورت دارد؟.
ج – خود پدر اگر فقير نباشد ومتمكن از خرج عروسى پسر باشد نمىتواند خمس بگيرد، ولى اگر پسر فقير باشد و پدر مخارج عروسى باو ندهد، مىتواند خمس بگيرد.
س 360 – هر گاه جنسى كه به آن خمس تعلق گرفته موجود باشد و مالك نخواهد از عين آن، خمس بدهد بلكه مىخواهد عوض آن، پول يا جنس ديگرى بدهد آيا در قبول آن، رضايت مستحق يا مجتهد نسبت به سهم امام عليه السلام معتبر است يا خير؟.
ج – در فرض سؤال، رضايت آنان معتبر نيست.
بلى اولى اعتبار رضايت است مخصوصا در سهم امام عليه السلام.
س 361 – هر گاه شخصى زمينى را براى مسجد يا مدرسه طلاب علوم دينيه واگذار كند آيا مىتواند آنرا بابت سهم امام عليه السلام محسوب دارد يا خير؟.
ج – اگر قربة الى الله زمين را در اختيار قرار داده و فعلا مىخواهد بحساب سهم امام عليه السلام باشد نمىشود.
س 362 – اشخاصى كه در يك منطقه، معروف بسادات فاطمه نسبند يا اين كه مدرك ديگرى بدست ندارند بلكه خودشان نيز مردد هستند، مىتوانند خمس بگيرند يا خير؟.
ج – اگر از طرف پدر، معروف و مشهور به سيادت باشند در صورت احتياج، مىتوانند خمس بگيرند.
س 363 – در بعضى از مساجد، صندوقى تأسيس شده كه از وجوه اين صندوق، با شرائطى بافراد مسلمان قرض الحسنه داده مىشود و ضمنا جهت تعمير مساجد و تبليغات و نشر معارف اسلامى و كمك بمسلمانان و كودكان بى سرپرست و غيره از محل وجوه صندوق، پرداختهائى انجام مىگيرد اكنون به اين دو سؤال جواب بفرمائيد: