پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص361

با هم خرج مى‌كنند آيا بايد هر كدام، حساب ساليانه جدا داشته باشند يا اگر پدر مثلا داراى‌ حساب سال باشد كافى‌ است؟.

ج – هر يك از اين دو نفر، خمس آنچه را كه از مخارج سالشان زياد آمده با وكالت از ديگرى‌ بدهد – بقصد ما في الذمه هر كدام – كافى‌ است.

در تعلق خمس و زكوة كداميك مقدم است

س 263 – كسيكه از ربح و سود سرمايه خود قبل از تمام شدن سال خمس، تعدادى‌ از گاو يا گوسفند كه به حد نصاب است خريدارى‌ كند آيا دادن زكوة و خمس هر دو واجب است يا يكى‌ از آنها؟.

ج – در فرض مسأله كه قبل از تمام شدن سال زكوة، سال خمس تمام مى‌شود واجب است خمس را بپردازد و بعد از اداء خمس، اگر بمقدار نصاب، باقى‌ باشد پس از حلول حول زكوة، واجب است زكوة جنس زكوى‌ باقيمانده را – چه عين سرمايه باشد چه سود – بپردازد.

س 264 – كسيكه حساب سال ندارد و ذمه او، هم به زكوة و هم به خمس مشغول است و فعلا مى‌خواهد اداء نمايد كدام را مقدم بدارد؟.

ج – بايد زكوة را حساب كند و بدهد و بعد هر اندازه ربح، پس انداز كرده خمس آن را بپردازد.

س 265 – شخصى‌ چند سال، مالى‌ را كه متعلق خمس و زكوة بوده – از قبيل نقدين – در اختيار داشته و خمس و زكوة آنرا نداده اكنون كه در مقام اصلاحبر آمده آيا بايد اول خمس بدهد و بعد زكوة را يا اول زكوة را بدهد و بعد، خمس آن را اداء نمايد؟.

ج – اگر نقدين را در يك روز بدست آورده و سال خمس نداشته بنحوى‌ كه همان روز حصول فائده، مبدأ سال خمس بوده قهرا چون استقرار زكوة، قبل از استقرار خمس است بايد اول زكوة را اخراج كند و بعد خمس مابقى‌ را بدهد و اگر سال خمس داشته و پايان سال خمس او قبل از استقرار زكوة باشد بايد خمس آنرا بدهد و اگر بقيه بمقدار نصاب بوده زكوة آن را نيز بپردازد و نسبت به سالهاى‌ بعد اگر بر نقدين اضافه نشده و با كسر خمس از آن و كسر بدهى‌ زكوة سال يا سالهاى‌