پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص360

جائز نيست.

و تخميس آن، در صورتى‌ كافى‌ است كه خصوص آن عين، متعلقخمس شده باشد ولى‌ اگر در ضمن اشياء ديگر به آن خمس تعلق گرفته باشد تخميس خصوص آن كافى‌ نيست.

س 258 – زنى‌ كه خمس جهيزيه‌اش را نداده شوهر مى‌تواند در آن جهيزيه، تصرف كند يا نه؟.

ج – با علم بتعلق خمس و عدم پرداخت، نمى‌تواند در آن تصرف كند تا خمس آن پرداخت شود.

س 259 – اگر از پولى‌ كه خمس آنرا نداده‌اند مسجد درست كنند نماز در آن مسجد چه صورت دارد؟.

ج – اگر معلوم نباشد كه مصالح آن به عين پول متعلق خمس، خريدارى‌ شده اشكالى‌ ندارد والا در صورتيكه صاحب پول، حاضر نباشد كه خمس آنرا بدهد محتاج بمراجعه به مجتهد است.

س 260 – شخصى‌ با مال غير مخمس، به مكه رفته و بحاكم شرع، رجوع نكرده در اين صورت حجش صحيح است يا نه؟.

ج – خمس را بايد بدهد ولى‌ حجش صحيح است مگر آن كه لباس احرامش را بعين ماليكه متعلق خمس باشد خريده وبا التفات به غصب بودن، آن را پوشيده باشد.

س 261 – كسى‌ مستطيع شد و در سال استطاعت، به حج نرفت و سال بعد به مكه رفت و پس از مراجعت، جهت وليمه، از نتاج گوسفندان خود استفاده كرد و همچنين قرضى‌ را كه داشت از گوسفندان خمس نداده، اداء نمود، حال آيا بايد خمس گوسفندانى‌ را كه جهت وليمه و يا قرض، مصرف شده بدهد يا نه؟.

ج – اگر وليمه و قرض را از ارباح سالهاى‌ پيش داده، بايد خمس آن را بدهد و اگر از ارباح سالى‌ است كه وليمه و قرض را داده، خمس ندارد.

پدر و فرزندى‌ كه زندگى‌ و كسبشان با هم است چگونه خمس بدهند س 262 – پدر و فرزندى‌ كه با هم زندگى‌ مى‌كنند و فرزند، هيچ گونه اختيارى‌ از خود ندارد و در شئون زندگى‌، جدائى‌ ندارند و هر كدام چيزى‌ پيدا كردند