مجمع المسائل-ج1-ص358
ج – با علم باين كه عين مال مورد ابتلاء، خمس بآن تعلق گرفته و داده نشده تصرف در آن، جائز نيست مگر آن كه خود مالك ودر صورت امتناع، خود متصرف با اجازه حاكم شرع، خمس آن را بپردازد يا با اجازه حاكم شرع، خمس مقدار مصرفى را بذمه بگيرد و بعد بپردازد.
س 252 – شخصى مدت پنجاه سال خمس و وجوه ديگر بر ذمه او بوده و با ندادن وجوه، اداء فرائض مىنموده حتى مكه معظمه هم مشرف شده ا كنون مىخواهد اموالش را حساب كند كه اداء خمس نمايد عبادات گذشته او چه صورت دارد؟.
ج – در فرض مسأله اگر عالم بوده كه مثلا فرشى كه روى آن نماز مىخوانده خمس بآن تعلق گرفته و از روى معصيت، تأخير انداخته و با توجه باين كه نماز در آن، باطل است نماز مىخوانده نمازش باطل است اما در صورت عدم علم،يا غفلت، نمازش صحيح است و آنچه را نمىداند صحيح واقع شده يا باطل، محكوم به صحت است و همچنين سائر عبادات، و در حج اگر قربانى و جامه احرام و نعلين در حال وقوف و سعى، غصبى، نباشد حج، صحيح است و با التفات به اين كه جامه احرام – و يا نعلين در حال وقوف و سعى – مورد تعلق خمس بوده يا با پول غير مخمس بمعامله عين به عين تهيه شده، حج باطل مىشود و قربانى اگر او عين غير مخمس باشد يا با پول مخمس بمعامله عين به عين تهيه شده باشد كفايت نمىكند و بايد دوباره قربانى كند.
س 253 – كسانيكه بايد خمس بدهند و نمىدهند، وظيفه عيالات آنها – كه نانخور ايشان هستند و اطلاع از وضعشان دارند – چيست؟.
ج – اگر بدانند كه عين مال مورد ابتلاء ايشان متعلق خمس است خوردن و تصرف در آن، قبل از اداء خمس، جائز نيست ولكن مىتوانند با اذن حاكم شرع خمس آنچه را كه تصرف مىكنند بر ذمه بگيرند و بعد ادا كنند و اگر ندانند خوردن و سائر تصرفات، براى ايشان جائز است.
س 254 – شخصى خانهاى خريده و قيمت آن را از پول غير مخمس داده شخص ثالثى مانند مستأجر مثلا، نمىداند آيا خريدار، آن را با عين پول خمس