پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص345

جنس را خريده و عين جنس، باقى‌ است و پولش را نداده اين قرض را از مجموع سرمايه، كسر مى‌نمايد و هر وقت پرداخت كرد جزء فوائد آن سال، محسوب مى‌شود و اگر براى‌ جهات ديگر قرض كرده نمى‌تواند از سرمايه كم كند وهر سال، پرداخت جزء مؤنه سال پرداخت، محسوب مى‌شود.

س 203 – شخصى‌ حساب سال داشته وخمس اموال خود را پرداخته و پس از اداء وجوه، متوجه شد كه مبلغ ده هزار تومان، بدهى‌ داشته كه مى‌بايد پس از چند ماه ديگر بپردازد و آن را به حساب نياورده اكنون تكليفش چيست؟.

ج – اگر بدهكارى‌ بابت سرمايه‌اى‌ كه حساب كرده نباشد نبايد كسربگذارد و اگر از بابت آن باشد در صورتيكه عين آن پولى‌ را كه به عنوان خمس داده موجود باشد مى‌تواند پس بگيرد و اگر عين آن، موجود نيست، گيرنده، ضامن نمى‌باشد.

س 204 – شخصى‌ كه مبلغى‌ بدهكار است و مبلغى‌ هم معادل آن و يا كمتر از آن، وجه نقد دارد و سال خمس او رسيده است آيا بمبلغ موجودى‌، خمس تعلق مى‌گيرد و يا چون مبلغى‌ معادل وجه موجود و يا بيشتر، مقروض است به مبلغ موجود، خمس، تعلق نمى‌گيرد؟.

ج – اگر قرض در مقابل مبلغ موجود باشد معادل قرض، خمس ندارد و اگر در مقابل آن نيست مثل آن كه قرض براى‌ مصرف شخصى‌ بوده و موجودى‌ مثلا از عوائد كسب باشد چنانچه بدهى‌ خود را اداء ننمود و سال بر آن گذشت خمس آن واجب است.

س 205 – اگر كسى‌ مقدارى‌ مقروض است و سرمايه او غير مخمس و نمى‌داند كه قرضها مربوط به سرمايه است يا آن كه بعد از تحصيل سرمايه، مقروض شده چگونه بايستى‌ حساب خمس خود را بنمايد؟.

ج – در مقداريكه شك دارد، تخميس، واجب نيست.

س 206 – شخص مى‌تواند بدهى‌ سال قبل را از در آمد سال بعد، بپردازد و آن را جزء مؤنه آن سال قرار دهد يا نه؟.

ج – بدهى‌ او اگر قرضى‌ باشد كه براى‌ مؤنه سالهاى‌ قبل بوده ويا قرضى‌