پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص339

ج – زائد بر حاجت، خمس دارد بلى‌ اشيائى‌ كه در معرض حاجت باشد خمس ندارد اگر چه اتفاقا بيش از يك سال بماند و مورد استفاده قرار نگيرد.

س 180 – در حدود پانصد جلد كتاب دينى‌ و علمى‌ دارم كه براى‌ استفاده خود و دوستانم خريدارى‌ نموده‌ام آيا به اين كتابها خمس تعلق مى‌گيرد يا نه؟.

ج – اگر بحسب حال و وضع كار و مشاغل خود و لزوم مطالعه كتب براى‌ خودتان مورد حاجت است خمس ندارد والا هر مقدارى‌ كه زائد بر حاجت است تخميس نمائيد.

س 181 – در باره كتابهاى‌ طلاب كه گاهى‌ مى‌شود تا يكى‌ دو سال مورد نيازش قرار نگيرد مثلا مقدمات مى‌خواند كتاب كفايه را خريده از پول غير شهريه آيا به اين قبيل كتب، خمس تعلق مى‌گيرد يا خير؟.

ج – در صورتيكه بحسب عادت هيچ نيازى‌ بآن ندارد خمس دارد و اگر طورى‌ باشد كه اگر فعلا تهيه نكند بعدا كه مورد نيازش است نمى‌تواند تهيه كند خمس ندارد.

حكم جنس يا پولى‌ كه به قرض يا نسيه گرفته شده و عين آن باقى‌ است و سال بر آن گذشتهس 182 – شخصى‌ مقدارى‌ گندم از سال 42 شمسى‌ اضافه از مؤنه سال داشته و آن را بعنوان قرض، بكسى‌ داده در برابر گندم مزبور، قرضى‌ هم از سال 42 داشته و گندم مورد قرض، در سال 43 وصول شده و قرض برابر، بحال خود باقى‌ است در اين صورت بايد گندم وصول شده را در برابر قرض، حساب كند يا بايد خمس آن را بدهد؟.

ج – در فرض مسأله اگر گندم را نسيه كرده و پولشرا نداده و يا پول، قرض كرده و از پول قرضى‌، گندم خريده و قرض، باقى‌ است، گندم، خمس ندارد والا خمس گندم را بايد بدهد.

س 183 – آذوقه‌اى‌ را كه انسان در بين سال با پولى‌ كه قرض كرده تهيه نموده و هنوز قرض آن را نداده است اگر از مخارج سال اضافه بيايد خمس دارد يا