پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص330

زيادى‌ را بايد جدا كند يا نه؟ و همچنين بعكس آن، شخصى‌ خمس پول را داده و با پول مخمس مثلا برنج خريده و آن برنج، در پايان سال زياد آمده خمس زيادى‌ آن برنج را بايد بدهد يا نه؟.

ج – چيزيكه خمس آن داده شده پول آنهم خمس ندارد مگر آن كه به زيادتر از قيمتى‌ كه خمس آن را داده بفروشد كه خمس آن زياده – در صورتيكه صرف مؤنه سال نشود – لازم است و همچنين چيزيكه به پول مخمس، خريده شده، خمس ندارد.

حكم پولى‌ كه بصندوق خيريه يا پس انداز يا قرض الحسنه و مانند اينها ريخته شده وسال بر آن گذشته

س 145 – اگر در راه خدا پولى‌ را به صندوق بريزند وبطورى‌ باشد كه از ملك صاحب پول، خارج نشود آيا مى‌توانند هنگام پرداخت، صندوق دار را وكيل كنند كه اگر آن پول، از مخارج سال، زياد آمد خمس آن را از طرف صاحبان آن، اخراج كند يا نه؟.

ج – با فرض آن كه امانت باشد اشكال ندارد كه صندوق دار را وكيل در اخراج خمس نمايند.

س 146 – اگر صاحبان پول، به صندوق دار وكالت بدهند آيا بايد سال هر يك از ايشان را جداگانه در نظر بگيرد يا اين كه مى‌تواند خود، براى‌ صندوق،سال قرار دهد؟.

ج – با فرض امانت، بايد سال هر يك از صاحبان پول را، جداگانه لحاظ نمايد لكن امانت بودن، محل تأمل است.

س 147 – آيا به پولهاى‌ خيريه‌اى‌ كه پس از يك سال در صندوق مانده يا زائد بر نيازمنديهاى‌ خيرى‌ – كه در محيطى‌ در نظر گرفته شده – مى‌باشد خمس، تعلق مى‌گيرد يا نه؟ و چنانچه پول مذكور را – جهت توسعه دادن به اعمال خيريه – بكار اندازند خمس به منافع آن تعلق مى‌گيرد يا نه؟.

ج – در صورتيكه صاحبان پول، پول را در صندوق، امانت مى‌گذارند بنحوى‌ كه هر زمان بخواهند جهت خود بردارند بتوانند – خمس تعلق مى‌گيرد و