پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص321

س 115 – شخصى‌ زمينى‌ داشته فعلا قيمت آن بالا رفته و بوسيله همين زمين مستطيع شده ولى‌ در رفتن بحج مسامحه كرده و الآن مقدارى‌ از آن زمين را فروخته و تصميم دارد به مكه، مشرف شود آيا مؤنه حج را بايد تخميس نمايد يا نه؟.

ج – اگر اصل زمين متعلق خمس نباشد مثل اين كه ارث يا صداق بوده يا آنرا از پول خمس داده خريده و براى‌ كسب و استفاده از ترقى‌ قيمت، نخريده آنچه را فعلا فروخته و صرف رفتن بحج مى‌نمايد خمس ندارد.

س 116 – بيست سال قبل ملكى‌ كه هزار تومان، قيمت داشته بعنوان مهر و يا ارث به زنى‌ منتقل شده اكنون آن زن، ملك را به چهل هزار تومان فروخته تا به زيارت حج رود آيا به اضافه قيمت، خمس تعلق مى‌گيرد يا نه؟.

ج – اگر در بين سالى‌ كه فروخته، صرف در مؤنه – كه حج هم از مؤنه است – نمايد خمس ندارد.

س 117 – انسان قبل از سال، عازم مسافرت مى‌شود و براى‌ خانواده يا دوستانش اجناسى‌ مى‌خرد و بعد از سال، به آنها مى‌رساند آيا در اين صورتخمس، واجب است؟.

ج – اگر در وقت متعارف، خريده باشد خمس ندارد.

س 118 – در رساله نوشته شده كه (بايد از مازاد بر احتياج، خمس داده شود) مازاد بر احتياج چه حد است فرضا شخص ميل دارد چندين دست لباس و كفش و غيره تهيه كند و يا كتابهاى‌ گوناگون براى‌ مطالعه بخرد و يا خوراكهاى‌ متنوع تهيه نمايد به طورى‌ كه تمام در آمد محدودش خرج شود و اضافه، باقى‌ نماند لطفا دقيقا توضيح فرمائيد.

ج – حدى‌ ندارد و نسبت به اشخاص، تفاوت مى‌كند و مراد، مطابق شأن است و لباس و كفش و غذا و كتاب، اگر مورد حاجت متعارف باشد يعنى‌ تهيه آنها در نظر عرف، اسراف و زياده‌روى‌، حساب نشود خمس ندارد هر چند تمام در آمدش خرج شود و آنچه را كه تهيه كرده، در سال يك مرتبه يا دو مرتبه، مورد استفاده، قرار بگيرد.