پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص313

بكارد بايد خمس تمام آنچه را كه از محصول در آخر سال باقى‌ مانده و مصرف نشده بدهد يا مى‌تواند بمقدار يك خروار بذر را استثناء كند و خمس بقيه را بدهد و نيز گندميكه زكوة و خمس به آن تعلق گرفته و داده نشده اگر با همان گندم، زراعت كنند آيا حكم مخلوط به حرام را دارد يا نه؟.

ج – در فرض سؤال اول، بذر مذكور خمس ندارد و خمس بقيه را بايد بدهد و در مورد سؤال دوم، در محصول آن زراعت، ارباب خمس و زكوة شريكند و حكم مخلوط به حرام را ندارد ولكن اگر زكوة و خمس تخمى‌ را كه كاشته‌اند بدهند كافى‌ است.

مؤنه خمس ندارد

س 87 – اگر كاسب از ربح سالش تلفن بخرد جزء ما يحتاج است ياخمس دارد؟.

ج – تلفن منزل، خمس ندارد و تلفن محل كسب، حكم سرمايه را دارد و خمس آن واجب است.

س 88 – مالياتى‌ را كه دولت از اشخاص مى‌گيرد به چه حساب، مى‌توان منظور نمود؟.

ج – بحساب شرعى‌، منظور نمى‌شود ولى‌ خمس اين مبلغ، بر ذمه او نمى‌باشد.

س 89 – شخص كارگر، حساب سال ندارد در بين سال مسافرت به مشاهد مشرفه مثل كربلاء يا مشهد مى‌نمايد آيا لازم است خمس مبلغى‌ را كه جهت مخارج اين مسافرت، مصرف مى‌كند ادا كند يا نه؟.

ج – اگر منافع سال قبل را بمصرف زيارت، برساند خمس آن واجب است لكن اگر منفعتى‌ را كه بدست او آمده قبل از گذشتن يك سال بر آن بمصرف زيارت برساند خمس ندارد.

س 90 – هر گاه كسى‌ كه سال دارد در اول سال، خمس وجوه نقدى‌ خود را بدهد و تا سال بعد، احتياج بمصرف و خرج و جوه مذكوره پيدا نكند و مبلغى‌ هم بر آن افزوده نمايد سالهاى‌ بعد، بايد خمس تمام موجودى‌ را بدهد يا فقط خمس