پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص266

س 15 – در روزه غير معين، شخص بيدار شد و فهميد كه پيش از طلوع، محتلم بوده تكليف روزه او چيست؟.

ج – روزه، صحيح است مگر در قضاء رمضان.

س 16 – روضه خوان بعنوان زبان حال در مثل ماه مبارك رمضان اشعارى‌ مى‌خواند ويا قضايائى‌ نقل مى‌كند كه مطابق با واقع نيست، آيا اين كار سبب بطلان روزه است يا نه؟.

ج – اگر اشعار، بعنوان زبان حال، در مورد مصائب واقع شده، ذكر شود و مناسبت هم داشته باشد عيب ندارد، لكن نقل قضايائيكه اصلا واقع نشده جايز نيست، و اگر بامام نسبت دهند مبطل روزه است.

س 17 – غلط خواندن قرآن، در ماه مبارك رمضان روزه را باطل مى‌كند يا نه؟.

ج – روزه را باطل نمى‌كند.

س 18 – شخصى‌ ماه مبارك رمضان را روزه گرفته و در بين روز، كارى‌ را كه احتمال مى‌داده مضر به روزه‌اش باشد انجام داده و بعد از ماه رمضان، فهميد كه مضر نبوده حال روزه او چه حكمى‌ دارد؟.

ج – اگر با احتمال مفطر بودن، تحقيق نكرده مرتكب شده، روزه‌اش باطل است و قضا دارد و كفاره ندارد.

س 19 – حديث شريف كساء معروف كه از حضرت زهرا عليها سلام نقل شده بنظر مبارك، مورد اعتبار است و در حال روزه‌دارى‌ مى‌توان نسبت داد يا نه؟.

ج – در بعضى‌ روايات، وارد شده و اگر بعنوان اين كه در بعض كتب، روايت شده، صائم بخواند مانعى‌ ندارد.

س 20 – اگر در شب روزه، مسكرى‌ را مانند شراب، بخورد آيا واجب است كه در روز قى‌ كند يا نه؟.

ج – اگر علم ندارد كه در روز براى‌ او، سكر حاصل مى‌شود قى‌ كردن، جايز نيست و چنانچه اتفاقا سكر حاصل شد آن روز را اتمام و قضاى‌ آن را نيز بجا آورد و اگر علم دارد كه در صورت قى‌ نكردن سكر حاصل مى‌شود و با قى‌ كردن