مجمع المسائل-ج1-ص259
س 13 – زن مىتواند نماز وحشت بخواند، و همچنين براى بجا آوردن نماز و روزه، جهت غير، اجير شود يا نه؟.
ج – بلى مىتواند نماز وحشت بخواند و براى نماز و روزه قضا، اجير شود.
س 14 – پسر غير بالغ مثلا سيزده ساله كه اعتقاد او هم كامل استمىتواند روزه استيجارى بگيرد يا نه؟.
ج – احوط عدم اكتفاء به روزه او است چون (اصالة الصحة) در عمل او جارى نيست.
هر چند روزه او صحيح است.
س 15 – شخصى كه روزه قضا از خودش دارد مىتواند روزه استيجارى بگيرد يا نه؟.
ج – بلى در وسعت وقت، مىتواند.
س 16 – شخصى كه روزه كفاره، در گردن دارد و بايد متواليا بگيرد و براى او مقدور نيست آيا جايز است روزه استيجارى بگيرد يا نه؟.
ج – بلى جايز است.
س 17 – كسيكه از پدر و مادر نماز و روزه قضا بعهده دارد آيا مىتواند براى خواندن نماز و روزه ديگرى اجير شود يا نمىتواند؟.
ج – با فرض وسعت وقت مىتواند براى ديگران اجير شود والله العالم.
س 18 – شخصى شغلش روزه گرفتن است، در سال 1359 قرار شد كه چهار ماه روزه بگيرد، يكماه آنرا گرفت، و گفت يكماهى كه گرفتم، يكهزار و سيصد تومان مىشود و سه ماه ديگر هم هر ماهى يكهزار و پانصد تومان مىشود، و روزه گير با واسطه اين صحبت را مىنمايد، و واسطه هم پنجهزار و هشتصد تومان را از طرف دريافت مىنمايد، شخص روزه گير ماه دوم را هم مىگيرد، و به واسطه مىگويد كه شما دو ماه صبر كنيد روزه شما را در ماه رجب وشعبان مىگيرم، چون فضيلتش بيشتر است، موقعيكه مىخواهد دو ماه را شروع نمايد، به واسطه مىگويد روزه گران شده، واسطه مىگويد كه معامله ما تمام شده، شما مشغول روزه گرفتن باش، و اگر خواستى از حاكم شرع مسأله آنرا سؤال مىنمائيم، توضيحا اين كه اجير با حرف و صحبت قبول كرده كه سه ماه را با هر