مجمع المسائل-ج1-ص241
سجود و تشهد و سلام، زانو بزند و بايد آن پاى شكسته را در سجود و تشهد، كمى بكشد ولى شرائط ديگر، موجود است آيا جايز است كه با اين حال، امامت نمايد يا نه؟.
ج – اگر وظيفه او نماز مختار است و مثلا سر انگشت پا را در سجود به زمين مىگذارد هر چند پاها محاذى با يديگر نباشند اقتدا به او صحيح است و اما اگر مثلا نمىتواند سجده مختار را بجا آورد احوط، عدم اقتدا به او است.
س 50 – ما هو رأيكم في عالم يصلي صلوة الجماعة وعنده عدة بنات غير متزوجات وقد أدركن الشبب وهو مع ذلك يتحلى بروح الإيمان، والعدالة فهل في ذلك إشكال – مع العلم بأن البنات لهن رغبة في الزواج – أم لا؟.
ج – مجرد كون البنات له وعدم إقدامه على تزويجهن لا ينافي العدالة وليس بمعصية نعم لو وجد الكفو وللبنات رغبة في الزواج ولم يأذن الوالد سقط حقه في الإذن ولهن الزواج بدون إذنه.
س 51 – آيا دانشجوى دانشگاه مختلط، كه مؤدب به آداب و اصول دينى و اسلامى است مىتواند متصدى مقام امامت بشود وبراى مردم در محيط دانشگاه و يا مساجد، نماز بخواند و تشكيل جماعت بدهد يا نه؟.
ج – شرائط امام جماعت همان است كه در رساله عمليه نوشته شده است.
اگر شخص عدالت هر مؤمن صحيح الاعتقادى را احراز كرد، مىتواند به او اقتدانمايد.
س 52 – با شخص وسواسى – كه مثلا كلمهاى را چند مرتبه تكرار مىكند – مىشود نماز جماعت خواند يا نه؟.
ج – با علم به اين كه تكرار، از جهت وسواس است احتياط، ترك اقتدا به او است.
س 53 – شخصى كه بعضى از مواضع سجدهاش مانند انگشت ابهام پايش مقطوع و بريده است مىتواند امام جماعت بشود يا نه؟ و آيا مىتواند نماز استيجارى بخواند يا نه؟.
ج – در فرض سؤال، احوط آنست كه امامت نكند وبراى قضاى نماز غير