پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص240

صورت دارد؟.

ج – در فرض سؤال براى‌ اشخاص صحيح القرائه امامت او صحيح نيست ولى‌ براى‌ خود او تا وقتى‌ دندان ندارد مجزى‌ است، و چنانچه با دندان گذاشتن بتواند نماز را صحيح بخواند واجب است دندان بگذارد.

س 45 – شخص غريبى‌ در شهرى‌ وارد شد و براى‌ اداء نماز بمسجد رفت و ديد جماعت بر پا شده ولى‌ اين شخص، امام جماعت را نمى‌شناسد آيا مى‌تواند بآن امام جماعت، اقتدا كند يا نه؟.

ج – تا احراز عدالت امام جماعت را نكند اقتدا جائز نيست لكن اگر از اقتداء جمعى‌ از مؤمنين ظاهر الصلاح، اطمينان بعدالت امام پيدا كرد جائز است.

س 46 – نماز خواندن پشت سر آقايان اهل علم و روحانيونى‌ كه از طرف اوقاف به حج مى‌روند چه صورت دارد؟.

ج – دخالت اداره اوقاف، در امور دينى‌، غير مشروع است و كسى‌ كه معلوم باشد كه مزدور اوقاف است و از آن اداره، ارتزاق، مى‌كند به او اقتدا نكنيد 1.

س 47 – در حاشيه عروة الوثقى‌ راجع به امامى‌ كه خود را عادل نمى‌ داند فرموده‌ايد: در صورتيكه در شك رجوع بمأمومين نمايد، احتياط به اعاده نماز، ترك نشود، بفرمائيد وجه اين احتياط چيست ونيز بفرمائيد آيا احتياط مذكور در صورتى‌ هم كه امام خود را معرض قرار نداده باشد لازم الرعاية است يا خير؟.

ج – وجه احتياط اين است كه جماعت بودن نماز امام غير عادل، مسلم نيست و محتمل است فرادى‌ باشد، هر چند نماز مأمومين، محكوم به جماعت باشد و منفرد بايد در شك، بوظيفه خود عمل نمايد وجايز نيست به ديگرى‌ رجوع كند ودر احتياط مذكور فرقى‌ بين معرض قرار دادن يا ندادن نيست.

س 48 – آيا زنى‌ كه مستحاضه نيست مى‌تواند به زنى‌ كه مستحاضه است وخونش بند نمى‌آيد اقتدا كند يا نه؟.

ج – احوط، ترك اقتدا است.

س 49 – امام جماعتى‌ در اثر تصادف با ماشين يا حادثه ديگرى‌ يك پايش شكسته، حال در اثر شكستگى‌، يك پاى‌ او درست جمع نمى‌شود كه براى‌