پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص224

فهميده كه وقت نبوده بايد قضاء آن را بخواند يا نه؟.

ج – اگر يك ركعت آن در وقت واقع شده قضا ندارد و اگر همه نماز در خارج وقت واقع شده چنانچه بنحو تقييد، نيت ادا نموده بايد قضاء آن را بخواند ولى‌ اگر نيت ما فى‌ الذمه كرده و يا بعنوان خطا در تطبيق، نيت ادا نموده قضا ندارد.

س 11 – شخصى‌ از پانزده سالگى‌ تا بيست و پنج سالگى‌ نماز خواندهولى‌ در اثر سكونت در بيابان و دسترسى‌ نداشتن به عالم، و جهل بمسئله، ازاله نجاست از بدن و لباس خود ننموده و بهمان حال، نماز خوانده.

آيا قضاء نماز اين ده سال – با اين كه مشقت دارد – بر او واجب است؟.

ج – بنابر احتياط لازم، واجب است نمازهائى‌ را كه با بدن و لباس نجس خوانده قضا نمايد.

تصميم بگيرد و از خداى‌ متعال، استعانت بجويد انشاء الله موفق مى‌شود ولى‌ مى‌ توانيد در اين احتياط، به فقهائى‌ مراجعه كنيد كه قضا را لازم نمى‌دانند.

س 12 – اگر كسى‌ اغسال واجبه را فراموش كند و نماز بخواند قضا دارد يا نه؟.

ج – بلى‌ اگر غسل جنابت يا غسل مس ميت يا غسل حيض يا نفاس يا استحاضه فراموش شود هر چه نماز خوانده بايد قضا نمايد.

س 13 – روايتى‌ از مولاى‌ متقيان صلوات الله وسلامه عليه نقل شده كه به نظر مبارك مى‌رسد صحت و سقم آنرا مرقوم فرمائيد: (عن علي بن أبي طالب عليه السلام قال سمعت رسول الله صلى‌ الله عليه وآله وسلم يقول من ترك الصلاة في جهالته ثم ندم لا يدري كم ترك فليصل ليلة الإثنين خمسين ركعة بفاتحة الكتاب وقل هو الله أحد مرة فإذا فرغ من الصلاة استغفر الله مأة جعل الله ذلك كفارة صلوته ولو ترك صلوة مأة سنة لا يحاسب الله صلوة العبد الذي صلى‌ هذه الصلاة) آيا اين روايت صحيح است يا نه؟.

ج – صحت سند روايت مذكوره، معلوم نيست و بر فرض صحت، چون بظاهر آن عمل نشده و معرض عنها است بايد حمل بخلاف ظاهرش شود و ممكن است نظر داشته باشد به صورتى‌ كه يقين به فوت نماز نداشته باشد والا نمازهاى‌