پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص221

ج – اين ميزان شرعى‌ نيست.

سفر معصيت

س 82 – حضرتعالى‌ در رساله، مرقوم فرموده‌ايد كه اگر مسافر بقصد معصيت، به سفر رود نماز او تمام است حال اگر شخصى‌ را بجائى‌ – كه مسافت شرعى‌ است – براى‌ عروسى‌، دعوت كنند و او مى‌داند كه در آنجا لهو و لعب است و مجبور هم هست كه در آنجا باشد، آيا نماز او قصر است يا تمام؟.

ج – در اين فرض اگر چه مبتلا به حضور در مجلس معصيت مى‌شود و از اين جهت، معاقب و مسئول است ولى‌ چون براى‌ معصيت، سفر نكرده بايد نماز را شكسته بخوانند.

س 83 – كارمند دولت، با ماشينهاى‌ دولتى‌ – كه بجهت مسافرت بمنظور انجام امور دولتى‌ در تصرف دارد – براى‌ انجام امور شخصى‌ خود مانند ديد و بازديد رفقا يا زيارت مشاهد مشرفه و غيرهما مسافرت مى‌كند يا غير كارمند را سوار مى‌كند آيا اين سفرهاى‌ كارمند موجب تمام خواندن نماز مى‌باشد يا خير؟.

ج – احتياطا جمع بين قصر و تمام نمايد.

س 84 – اهالى‌ بخشى‌ اطلاع دادند كه اراضى‌ آن بخش تقسيم و تمليك غير شرعى‌ شده آيا مسافرت آنها در آن اراضى‌ موجب تمام خواندن نماز است يا خير؟.

ج – احتياط جمع بين قصر و اتمام است لكن بايد نماز را در جاى‌ مباح بخوانند.