پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص213

نمازش تمام است يا نه؟.

ج – در فرض سؤال هر كدام از دو قصد كه در نظر او اقوى‌ و مستقل باشد و ديگرى‌ تبعى‌ باشد معتبر است، اگر كار شخصى‌ است، نماز قصر و اگر مسافربرى‌ باشد نماز تمام، و روزه صحيح مى‌باشد.

س 55 – راننده كاميونى‌ ده روز در منزل مانده اما به خاطر اين كه به مسافرت نرفته در بعد از ظهر روز نهم، يك مسافرت شرعى‌ با ماشين خودش بدون بار، كرده است، باين معنى‌ چهار فرسخ رفته و چهار فرسخ برگشته، در صورتيكه نماز مغرب و عشاء را در آنجا خوانده، آيا روز يازدهم كه با بار به مسافرت برود، در سفر اول بايد نماز را تمام بخواند يا شكسته؟.

ج – در فرض سؤال بايد نماز را تمام بخواند.

س 56 – اگر راننده‌اى‌ كه دائم السفر است به قصد زيارت حضرت على‌ بن موسى‌ الرضا عليه السلام با خانواده خود با ماشين بارى‌ خود اما خالى‌، مسافرت كند آيا نمازش شكسته است يا تمام؟.

ج – در اين سفر نمازش شكسته است.

تبعيت زن و شوهر و اولاد و پدر در احكام سفر

س 57 – زنى‌ كه همراه شوهرش به شهر ديگر مى‌رود و اگر به شهريكه پدرش در آن زندگى‌ مى‌كند و خود او هم سابقا در آن شهر زندگى‌ مى‌كرده بيايد و قصد ده روز نكند، نماز را قصر بخواند يا تمام؟ ج – با آن كه زن بنا دارد تابع شوهر باشد بايد قصر بخواند.

س 58 – آيا به خانه شوهر رفتن دختر، در حكم اعراض از وطن، محسوب مى‌شود و اگر فاصله خانه پدر و منزل شوهر، بحد مسافت شرعى‌ باشد و بخانه پدر برود و بدون قصد اقامه، چند روزى‌ بماند تكليفش قصر است يا تمام؟.

ج – متعارف، اعراض از وطن اصلى‌ و تبعيت از شوهر در توطن است، مگردر بعضى‌ موارد مثل آن كه شرط كند با شوهر كه او را از وطن خود خارج نكند.

س 59 – زن و شوهرى‌ در تهران سكونت دارند، زن بچه اصفهان است و شوهرش بچه شيراز، حالا زن تابع شوهرش مى‌باشد، يعنى‌ اگر بوطن شوهرش كه